als je bent geboren in het buitenland, maar je ouders zijn nederlands, ben je dan een buitenlander?

ik ben geboren in amerika, toen mijn vader daar nog werkte, ik heb dus ook een amerikaans paspoort,
ben ik dan volgens de wet een ''buitenlander''?

Toegevoegd na 36 seconden:
ik heb er ook tot mijn 6e gewoond en woon nu ook 11 jaar in nederland

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Niet iedereen die buiten Nederland geboren is is daarom geen Nederlander, het is ook omkeerbaar, kinderen die IN Nederland geboren zijn uit ouders die hier geen verblijfsvergunning oid hebben, is geen Nederlander.
Er wordt dus gekeken naar de ouders, de wettelijke verblijfplaats en de wijze waarop deze gegeven is de Burgerlijke Stand genoteerd staan.
Naar ik begrepen heb , werkt de burgerlijke stand in de USA anders dan hier.
Je hebt er een belangrijk deel van je jeugd doorgebracht en je hebt een Amerikaans paspoort.
Bovendien ben je (waarschijnlijk) niet ingeschreven in het geboorteregister in een plaats in Nederland.
Dat maakt je dan tot -in dit geval - Amerikaan.
Door je Nederlandse origine (mogelijk werkten je ouders op detachementbasis voor een Nederlands bedrijf in de USA) kom je dan wel in aanmerking voor het Nederlanderschap en dus een Nederlands paspoort.
Gelukkig is er voor jou duidelijkheid.
Voor veel in Nederland geboren en opgegroeide kinderen is dat er niet, die kunnen -vanwege en met hun ouders-
als ze geen permanente verblijfstatus hebben, worden uitgewezen naar een niet EU land wat als "veilig "beschouwd wordt.
Een krankzinnige situatie omdat deze kinderen in doen en laten feitelijk Nederlands zijn.
Als tussen oplossing mogen soms de kinderen in Nederland blijven maar moeten de ouders terug.
De menselijkheid is soms ver te zoeken.
Laat je Nederland paspoort niet verlopen, het verlengen kon nadien dan weleens problemen geven,
Met een Nederlands paspoort mag je naar vrijwel alle landen van de wereld.
Dat is met een Amerikaans paspoort wel anders, heb ik me laten vertellen door mensen die dit ondervonden hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dan ben je Amerikaan, maar je kan dat om laten zetten naar Nederlanders staatsburgerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je volgens de definitie van het CBS een eerste generatie Westerse allochtoon. Maar je hebt ook een Nederlands paspoort, toch? Dan ben je wel een Nederlander.

Zie onderstaande Wikipedia-pagina, waarop je kunt zien dat er helemaal niet zoiets bestaat als een definitie van 'de Nederlander', 'de buitenlander' en 'de allochtoon'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen die in het buitenland zijn geboren van twee Nederlandse ouders bezitten de Nederlandse nationaliteit.

Wie vóór de 18-jarige leeftijd zonder onderbreking vijf jaar heeft gewoond in het land van de andere nationaliteit, zal de Nederlandse nationaliteit niet verliezen bij het kiezen van de nationaliteit van het andere land;

Ik zou toch maar even langsgaan bij de ambassade of het consulaat in NY

Toegevoegd na 2 minuten:
aangenomen, dat jij nog steeds in NY woont, anders moet je naar de burgerlijke stand in de gemeente waar je woont. Woon je in het buitenland, dan is er een speciale afdeling/site bij de Gemeente Den Haag voor die situatie. Als je het adres niet kunt vinden vraag er maar om, hier op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf in Nieuw-Zeeland geboren, met twee NL ouders. Toen ik 3,5 was, ging het gezin naar NL. Ik had altijd een NL paspoort en kwam er pas later achter dat ik óók de NZ nationaliteit had.
Nu heb ik dus beide paspoorten, met als neveneffect dat veel instanties ineens _drie_ nationaliteiten vermelden: NL, NZ, en Brits (omdat NZ onder het Gemenebest van Naties, voorheen Britse Gemenebest, valt).
Dus volgens mij heb je recht op een NL paspoort, en dan zou je net als ik een 'westerse allochtone Nederlander' zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt 2 nationaliteiten.