Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Wat lijkt op pure romantiek, is eigenlijk het sluiten van een contract. Wie trouwt, maakt kenbaar in de toekomst als twee-eenheid door het leven te willen gaan. Voordat je zo'n contract met financiële, fiscale en juridische gevolgen kunt sluiten, moet de gemeente eerst controleren of je wel bevoegd bent om je handtekening onder de huwelijksakte te zetten. Daarom moet je 'aangifte doen van voorgenomen huwelijk'. In gewoon Nederlands: 'in ondertrouw gaan'. De ambtenaar controleert dan of je mag trouwen door te checken welke nationaliteit je hebt, waar je woont, of je al getrouwd bent en of je meerderjarig bent. Klopt iets niet, dan krijg je geen toestemming voor het huwelijk. Een gemeente heeft voor de check 2 weken nodig en hangt deze lijsten dus 2 weken op.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kun je het beste controleren door naar het gemeentehuis toe te gaan! Trouwens wij zijn al bijna 50 jaar getrouwd en ik kan me niet voorstellen dat we daar nog steeds in een of andere vitrine hangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren op Bonaire gewoond, daar hangt nog altijd een bord achter glas buiten, waar alle voorgenomen huwelijken opstaan.
Of het hier in het koude kikkerlandje nog het geval is weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding