Mag je schelden tijdens een debat?

Wilders noemt Cohen poedeltje van rutte-I, er is veel kritiek op geweest of is zelfs nog. Maar tot hoever is dit eigenlijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet verboden, maar het druist tegen de algemeen geldende fatsoensnormen in, als je in een inhoudelijke discussie het 'op de man speelt'. Je hoort je tijdens zo'n algemene beschouwing te houden aan inhoudelijke argumenten, en niet als een kleuter je inhoudelijke tegenstander te gaan beledigen.

We zijn er als intelligente volwassenen op getraind om NIET zo met elkaar om te gaan. Wilders haalt het niveau van de discussie enorm omlaag, en krijgt de lachers en de wat simpelere zielen op z'n hand.

Verder maakt hij alleen zichzelf belachelijk. Inhoudelijk heb ik Wilders niks horen zeggen, behalve dat hij het nergens mee eens is en dat hij graag de schuld bij een ander legt. Ik denk dat een groot deel van zijn kiezers zich na dit stukje toneel ook wel achter de oren zal krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang,dat er weinig achter de oren gekrabd zal worden door zijn kiezers.
Het zijn juist die simpele zielen, die een groot deel van zijn zijn electoraat uitmaken en zij genieten juist van dat soort ( populistische) taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal je verbazen hoe veel mensen die je toch redelijk intelligent inschat, bij de laatste verkiezingen toch voor de PVV gestemd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan er soms ook van genieten, ben geen Wilders fan, maar de rest is nog erger.
Had nog bijna op hem gestemd ook, maar wil ook weer niet dat Wilders teveel stemmen krijgt. Wordt weer eens tijd voor een paar echte zwaargewichten, niet die veertjes die er nu rond dwarrelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er galmt een woord in mijn hoofd CON-SER-VA-TIEF
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@konijnenmonster: hoor jij stemmen? Oei!

Andere antwoorden (2)

In principe mag dit niet nee. Je valt iemand aan met persoonlijke argumenten, wat dus juist niet de
bedoeling is van een debat. Hierbij mag je niet persoonlijk worden, maar moet je je richten op feiten en aegumenten die met het onderwerp te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
functioneel schelden is toegestaan. persoonlijke scheldkanonnades in principe niet. wanneer dit binnen de perken blijft zal de voorzitter niet snel ingrijpen. dreigt dit uit de hand te lopen grijpt de voorzitter in.

gisteren ging hij wat mij betreft over de streep. hij was niet erg fatsoenlijk meer. gelukkig greep de voorzitter niet in maar werd hij op de vingers getikt door de anderen. ze controleren elkaar dus in zekere zin.