Een gedoogpartner is een partij die een minderheidscoalitie aan een meerderheid helpt.
Op dit moment wordt de coalitie VVD/CDA gedoogd door de PVV.

Toegevoegd na 7 minuten:
De tweede kamer heeft 150 zetels.
VVD heeft 31 zetels en CDA 21. Is samen 52, dat is veel te weinig voor een meerderheid. (Dat is de helft van 150 + 1 = 76 zetels. PVV heeft 24 zetels dus met zijn drieën hebben ze precies 76 zetels.
Alleen wil de PVV niet in de coalitie want ze willen de vrijheid houden om tegen CDA en VVD te stemmen maar ze zijn het meestal wel eens met elkaar.
Dus zegt PVV: ga maar zitten, we laten je niet vallen!

Toegevoegd na 8 minuten:
Daar hebben ze overigens afspraken over gemaakt...
;-

Toegevoegd na 14 minuten:
En die staan in een "gedoogakkoord" Zie http://www.parlement.com/9291000/d/pdfs/gedoog2010.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, je hebt net het laatste beetje van mijn huiswerk gemaakt :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
ronron1212
12 jaar geleden
lekker makelijk he deniz11muis zo leer je wel veel he zelf zoeken en leren is echt veel beter je moet ook tentamen maken en een examen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag van mij voor straf het gedoogakkoord gaan lezen!
:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ty voor het maken van mijn homework ++++++++++

Andere antwoorden (1)

Een gedoogpartner is een partner die zijn toestemming, en in het geval van de tweede kamer het aantal zetels voor de meerderheid, geeft in ruil voor tegenprestaties. Ook tolereert hij niet alles.

Op dit moment is de gedoogpartner de PVV van Geert Wilders. In het gedoogakkoord staan de dingen beschreven waarbij hij belooft vóór te stemmen. Op die manier weet je zeker dat je een meerderheid hebt op bepaalde punten. De dingen waar hij niet vóór zal stemmen, en dus niet beschreven staan in het het gedoogakkoord, zullen steun moeten vinden van de andere partijen om een meerderheid te vinden.