Waarom mag de politiek verantwoordelijk gedrag van de burgers vragen. terwijl zij zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen?

Het zinnetje: Het had niet mogen gebeuren, lijkt genoeg te zijn om politieke handen in onschuld te wassen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou nou wat een inhoudsloos geklaag allemaal weer zeg. Hoe kom je erbij dat "de politiek" (ik neem aan dat je bedoelt de overheid, of het kabinet) geen verantwoordelijkheid neemt? Op welk gebied precies? Of moet je eerlijk bekennen dat je eigenlijk gewoon ontevreden bent en je weet niet precies waarom maar "de Hoge Heren in Den Haag hebben het allemaal gedaan"?

Het antwoord hierboven getuigt ook al van niet al teveel dossierkennis, of vertrouwen in de democratie. Nee het niveautje van de gemiddelde kiezer is tegenwoordig "het is niet altijd wat je verwacht, daarom is het allemaal zo corrupt". Ja natuurlijk XiniX, de causaliteit is me volkomen duidelijk.

Deze vraag is weer lekker tendentieus. Bovendien is er geen antwoord op te geven want A: wat is "de politiek" precies volgens jou? en B: hoe kom je er in hemelsnaam bij dat "de politiek" geen enkele verantwoordelijkheid neemt? Of ben je nou gewoon Wilders aan het citeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je mij een kwestie voorleggen waar de politiek haar verantwoording heeft genomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 precies goed antwoord!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Alslajeme....Noem jij dan een duidelijk punten op waar ze niet de verantwoordelijkheid in hebben genomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weg te gaan, j0ve! Je bespaart me een hoop geïrriteerd typewerk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snapt mijn punt niet. Jij stelt in je vraag dat "de politiek" (nogmaals geen idee wat je daar mee bedoelt) geen verantwoording neemt. Je vraagt het je niet af, nee je stelt dat gewoon als een feit. Terwijl het geen vastgesteld feit is, maar jouw mening. Het is net zoiets als dat ik zou vragen: "Waarom roepen buitenlanders altijd dat Nederlanders slecht zijn, terwijl het zelf ook allemaal criminelen zijn?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@platje
Baran op verlof, sChipholbrand, het teveel aan gevangenissen, overcapaciteit vuilverbranding ovens, Savanah dood in kofferbak, overlijden pas geborenen door medische missers, het verminderen van de bureaucratie, fileprobleem enz, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@j0ve
Het is niet mijn mening, maar mijn conclusie, zoals jij waarschijnlijk tot de conclusie gekomen ben dat de verantwoordelijkheid wel gedragen wordt door de politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... het is JOUW conclusie ja. Dus nog altijd geen vaststaand feit. Andere mensen kunnen (zoals je inmiddels hebt gemerkt) andere conclusies (of meningen) hebben.
Je gaat er in jouw vraag echter vanuit dat iedereen dezelfde conclusie heeft getrokken als jij.
Wat wil je trouwens uberhaupt bereiken met je vraag? Je weet overduidelijk zelf het antwoord al. Is het wel een vraag of kom je gewoon even je gal spuien? Oh en hierboven noem je nog wat voorbeelden op, maar ik snap echt totaal niet wat je daarmee wil. Welke overheid heeft op welk punt zijn verantwoordelijkheid niet genomen dan bij al die onderwerpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou is het stil....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@platje
Ga je me nu anoniem aangeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou niet weten waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook maar een grapje, wijzend naar de blunder bij meld misdaad anoniem. Het is tijd voor verkiezingen. En Nee, de man die hierboven ergens bijgehaald wordt, krijgt mijn stem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de duidelijkheid tenslotte: ik vind het ook een rotkabinet. En het blijft moeilijk om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor verschillende ingewikkelde kwesties, en hoe die verantwoordelijkheid gedragen moet worden, maar waar ik niet tegen kan is de hypocrisie van alle 3 de coalitiepartijen op dit moment. De christenpartijen hebben overduidelijk vreemde religieuze motieven bij bepaalde beslissingen, die echt niet te onderbouwen zijn met rationele argumenten. Ik noem een simpel voorbeeldje: het paddoverbod. Klink vond denk ik gewoon dat paddo's eng en vies zijn en niet mogen van god, want andere redenen waren er echt niet om ze te verbieden.
De PVDA heeft zijn hele idealistische basis los moeten laten (of willen laten) om te kunnen regeren met die club moresleraren van het CDA en hun dominee de CU. Hey, misschien bedoelde je dat wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@j0ve
Ja ik denk dat ik zoiets bedoelde, als ik het zo overdenk vraag ik mij af hoe één van de coalitiepartijen, ooit nog één stem binnen kunnen harken?;-)

Andere antwoorden (4)

Zij nemen de verantwoordelijkheid wel, maar dat is niet altijd dat wat je denkt of dat wat je verwacht, daarom is het zo corrupt allemaal...
En elke keer weer is het geloof in de politiek in het geding, hoe vaak komt dat nog voor... Het is toch ongelofelijk... En we trappen er steeds weer in...

Wie van ons burgers wil dat we naar Afghanistan gaan met een leger? Militairen willen graag vechten anders gingen ze niet bij het leger, dat is duidelijk, maar wie van de burgers wil dat nou werkelijk?

Dat is nu politiek, verbeter de wereld en begin bij de ander..
Dat is nu spiritueel, verbeter de wereld en begin bij jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht dat er iets verzekerd was, over wegzijn daar? Over militairen; Militairen willen graag eten anders gingen ze niet bij het leger, dat is duidelijk. Juist nu in de crisis zijn er veel aanmeldingen voor defensie, net als in A. Geef de burgers een hongerig en uitzichtloos bestaan en het kanonnenvlees blijft binnenstromen.
Om je vraag letterlijk te nemen, iedereen "mag"wat van een ander vragen. Of er daadwerkelijk gehoor aan wordt gegeven is vraag 2.
Mensen maken fouten, in alle lagen en beroepen van de bevolking, ook politici. Alleen valt het bij hun wat meer op, en schijnen ze er makkelijker mee weg te komen.
Als jij morgen iets stoms doet, weten alleen je bekende het waarschijnlijk. Doet Balkeneinde en kornuiten bijvoorbeeld iets stoms, staat heel nederland bol van commentaar. Misschien vinden ze dat al straf genoeg en komen ze er voor de rest mee weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het altijd zo gemakkelijk om direct naar de politiek te wijzen en meteen te gaan klagen als het tegenzit. Ons land zit officieel in een crisis, en meteen moeten we vingerwijzen. En als wij als burgers ons verantwoordelijkheden moeten nemen (wat overigens een zeer algemene zin is) zijn we snel op zoek naar de ware schuldigen, die volgens ons de dans ontspringen.
Ik geloof dat ik die vraag maar moet gaan beantwoorden hier eerder gesteld bij GV: Of er in Nederland een zeurcultuur heerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach de Romeinen zeiden het al:"Licet Iovi non licet bovi."
(Wat God mag mag een rund nog niet)
Ik denk dat ze dat in Den Haag ook denken.