Waarom is het verschil tussen het Koninklijk Huis en de Koninklijke Familie vooral voor het kabinet van belang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

In Nederland is de Koninklijke Familie niet hetzelfde als het Koninklijk Huis. De Koninklijke Familie is de familie van Oranje-Nassau. Een deel van de familieleden maakt deel uit van het Koninklijk Huis. Voor de leden van het Koninklijk Huis geldt de ministeriële verantwoordelijkheid.
bamibal
12 jaar geleden
In Nederland is er een verschil tussen de Koninklijke familie en het Koninklijk Huis.

De Koninklijke familie is de familie van Oranje-Nassau. De wet bepaalt sinds 2002 dat alleen zij die tot in de tweede graad familie van de Koning zijn, tot het Koninklijk Huis behoren. De volgende leden van de familie maken deel uit van het Koninklijk Huis:

1) Het staatshoofd (de Koningin);
2) Het afgetreden staatshoofd;
3) De leden van de Koninklijke familie in eerste of tweede graad (van het staatshoofd) die voor troonopvolging in aanmerking komen en de echtgenoten van deze leden.

De koningin is de baas van de regering, de regering is politiek verantwoordelijk voor haar doen en laten (ministeriële verantwoordelijkheid). Alleen de leden van de Koninklijke familie die ook daadwerkelijk onderdeel zijn van het Koninklijk Huis, kunnen uiteindelijk via troonopvolging koning of koningin worden en daarmee aan het hoofd van de regering staan.

De Koninklijke familie is dus veel groter dan het Koninklijk Huis, maar niemand van de derde graad of lager kan koning of koningin worden en dus is de gehele Koninklijke familie van minder belang dat het Koninklijk Huis zelf.

Zie onder andere http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koninklijk-huis/het-koninklijk-huis