Denaturalisatie is het verliezen van je nationaliteit. Volgende de Rijkswet op het Nederlanderschap, hoofdstuk 5, gebeurt dat grofweg door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit, door het afleggen van een verklaring van afstand, indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland of indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is.
Andere landen kennen soortelijke regelingen.

Toegevoegd na 36 seconden:
Volgende moet volgens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dit zocht ik. Thanks.

Andere antwoorden (2)

Ja. Dat verschilt per land.

Toegevoegd na 13 uur:
Voor Nederland is dit geregeld in de "Rijkswet op het Nederlanderschap". Daarin is bepaald wie Nederlander is, onder welke voorwaarden het Nederlanderschap kan worden verkregen en hoe het Nederlanderschap verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een andere nationaliteit te krijgen moet je bij de ambassade zijn van het desbetreffende land. Kijk voor meer informatie op onderstaande website, bij 'ik wil Nederland verlaten'. Elk land heeft hiervoor zijn eigen wetten en regels.
Meer informatie over hoe het in Europese landen is geregeld, kun je lezen op de tweede link.
(td)