Waarom is het een regel, dat de Staat der Nederlanden zijn eigendommen niet verzekert?

Zie mijn antwoord bij :
http://www.goeievraag.nl/vraag/gemiddelde-verzekeringskosten-grote-musea-binnen.225829

12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten tijde toen de posterijen onder het Rijk vielen werden oa de schadegevallen van het wagenpark ook via het Ministerie van Financien afgehandeld.
Het Rijk wordt gefinancierd door de belastingbetaler.
Het is inderdaad ondoenlijk om een eigen verzekeringsafdeling op poten te zetten.

Het beste antwoord

De Staat der Nederlanden heeft dusdanig veel eigendommen dat het totaal van al die eigendommen en risico's een veelvoud zijn van de portefeuille van elke verzekeringsmaatschappij. Daar komt bij dat de risico's erg hoog liggen (denk maar aan het gebruik van defensie materieel) zodat voor deze risico's een enorme premie moet worden betaald en ingewikkelde clausules moeten worden afgesloten.

De Staat der Nederlanden is wat dit betreft haar eigen verzekeringsmaatschappij en bespaart daarmee veel kosten, zowel aan premies als aan administratie rondom de (dus niet aanwezige) verzekeringen.

Toegevoegd na 48 minuten:
N.a.v. de reactie van Escape:
Een verzekeringsmaatschappij verzekert alleen als die denkt er geld aan te verdienen. Door de schaalgrootte is de SdN in staat om hier dubbel geld aan te verdienen: ten eerste door op te treden als eigen virtuele verzekeringsmaatschappij, ten tweede door hier geen administratie zoals polissen, voorwaarden en premieinning bij te hebben (noch als verzekeringnemer, noch als verzekeraar).
itsme
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Nou ja, dat je een oorlogstank niet verzekert kan ik inkomen. Maar dat alle kunstwerken in de Rijksmusea er onverzekerd bijhangen klinkt gewoon vreemd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets noemt men een zelfverzekeraar. De Duitse post doet hetzelfde met hun voertuigen. Dat weet ik omdat er in Duitsland eens een postbode tegen mijn stilstaande auto gereden is. Itsme gaf de uitleg reeds, vandaar zet ik dit bij de reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft de staat dus ook geen WA verzekering voor haar voertuigbestuurders en ambtenaren?
escape
12 jaar geleden
@Moolkeesje: Volgens mij zijn ambtenaren geen 'eigendom van de staat'. Of zie ik dat verkeerd? :)
itsme
12 jaar geleden
@Moolkeesje: ambtenaren die tijdens werktijd schade aanrichten, zijn hier persoonlijk nooit voor aansprakelijk. Zo uit mijn hoofd BW 7:331, waarin schade, veroorzaakt door de werknemer tijdens diensttijd, altijd aan de werkgever wordt toegerekend (met uitzondering van grove opzet etc).
En dan de voertuigbestuurders: die zijn niet verzekerd, het is het voertuig dat verzekerd zou moeten zijn door de eigenaar. En dat valt dan weer gewoon onder de eigendommen van de staat die niet verzekerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een voorbeeld: Ik fiets rustig keurig aan de rechterkant van de weg en een legertruck passeert mij en veegt me met zijn buitenspiegel van de weg.
Gelukkig ben ik erg lenig en met een koprol breng ik me ongedeerd in veiligheid. Maar o jee, mijn arme fiets, geheel en al naar de ratsmodee.
Wie zal dat betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@escape,daar gaat het mij niet om, ik weet wel dat ik off topic bezig ben, maar deze toch wel gerelateerde vraag drong zich aan mij op.
Je ziet het wel goed verder.
itsme
12 jaar geleden
@Moolkeesje: gelukkig dat je het er dank zij je lenigheid goed van af zal brengen in voorkomend geval. Direct daarna stel je de bestuurder van het voertuig aansprakelijk, en dan kom je terecht in een afwikkeling van de schade door de voertuigeigenaar (bij het rijk is dat de overheid zelf, bij anderen is dat de verzekeringsmaatschappij).

Andere antwoorden (2)

Een verzekering is in feite een systeem wat het risico spreidt over de deelnemers.
Als iemand een nieuwe fiets heeft kan het verstandig zijn om het risico van diefstal te spreiden over meerdere bezitters van nieuwe fietsen omdat het onwaarschijnlijk is dat ze allemaal worden gestolen.
Als iemand honderd fietsen heeft die over verschillende locaties verspreid staan heeft verzekeren geen zin meer; de premie wordt dan duurder dan een enkele keer of af en toe een nieuwe fiets kopen.
Ook voor de staat is het goedkoper om af en toe een gebouw uit eigen zak te betalen dan alle gebouwen tegen brand te verzekeren en wat voor dit ene geval geldt geldt voor alle andere zaken bij de staat; de premie kost vele malen meer dan een waarschijnlijk verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verzekering is nodig als je niet zelf in staat bent om de te lijden schade te betalen. Daarom is een glasverzekering meestal niet erg zinvol. Het lijkt een beetje op een omgekeerde loterij. Als jij denkt dat je ruiten sneller dan gemiddeld zullen breken, kan het nuttig zijn om een glasverzekering af te sluiten, bijvoorbeeld als je naast een trapveldje woont. De staat heeft zoveel eigendommen dat het niet waarschijnlijk is dat er meer schade is dan de te betalen premie. Daarnaast is het niet waarschijnlijk dat een verzekeringsmaatschappij een schade wel kan betalen die de staat niet kan betalen, bijvoorbeeld van een kernramp die de randstad onbewoonbaar maakt.