Is het idee in de politiek weleens geopperd om een coalitie te stemmen in plaats van op één partij te stemmen?

Rutte zei; "er wordt niet op een coalitie gestemd" tijdens de verkiezingen. Maar als de stemgerechtigde in Nederland een formatie van 3 partijen kunnen stemmen, Geen vergaderingen meer over de formatie in de politiek, dat is dan toch wat gaat schelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kan niet want die partijen die dan een coalitie moeten vormen hebben allemaal andere standpunten waardoor de stemmer daar niet op kan stemmen omdat ze het er gewoonweg niet mee eens zijn. In een coalitie moeten de partijen compromisen sluiten om überhaupt een coalitie te kunnen vormen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus alle partijen moeten een beetje toegeven om een akkoord te bereiken. Als mensen op een coalitie moeten stemmen is het eigenlijk een partij geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een stellig antwoord die je geeft. De vraag is of het idee weleens geopperd is, niet of het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet, dus waarom zou je het opperen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een hypothetische vraag.
Waarom zou het niet kunnen dat jij een voorkeurs coalitie aan geeft bij het stemmen? Dus dat je zegt: Ik wil graag dat dit land geregeerd wordt door een coalitie van CDA, VVD en PVV.
Gaat er helemaal niet om wat de verschillen zijn tussen de partijen. Dat zoeken ze zelf maar uit. Het gaat erom wat de voorkeur is van de stemmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jOve zegt precies zo als ik het bedoel. Bedankt!
lijstverbindingen zijn wel zoiets, dan tellen stemmen voor de partijen die de verbinding aangegaan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel eens geopperd, ja. Overigens stem je niet op een lijst, maar officieel op een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geopperd ja.
Het zou zo kunnen werken: kiezers mogen op o, 1 of meerdere of zelfs alle kandidaten of partijen stemmen.
Stel je stemt op
- nul kandidaten : je onthoudt je van stemmen
- 1 of meerdere kandidaten of partij(en) : je kunt je voorkeur voor meerdere partijen of specifieke kandidaten uitspreken.
- het aantal stemmen dat een kiezer mag uitbrengen is gelijk aan het totale aantal kandidaten (er zijn hier nog wat problemen op te lossen: partijen hebben verschillend aantal kandidaten nu niet belangrijk voor de discussie)

Een voorwaarde zou wel zijn dat digitaal stemmen wordt ingevoerd anders duurt het een halfjaar voor de uitslag bekend is.

Ik heb een plaatje toegevoegd ter illustratie
(weet niet of dat gelukt als ik "toon voorbeeld doe" zie ik geen plaatje)

Gaat het ooit gebeuren, misschien in de verre toekomst...

Toegevoegd na 4 minuten:
Plaatje toevoegen lukt me niet