Hoe kunnen mensen zonder identiteitsbewijs bewijzen hoe oud ze zijn?

2 voorbeelden:
Er loopt iemand van 13 over straat, die word aangehouden door een agent en oom agent vraagt om zijn identiteitsbewijs. Maar die hoor je pas als je 14 bent bij je te dragen (verplicht) maar hoe weet de agent dat je de waarheid spreekt en echt nog niet 14 bent.

Iemand wil in de winkel alcohol kopen, hij is 22. Vanaf je 16e kan je alcohol kopen. Maar tot je 21 ben je verplicht te bewijzen dat je 16 bent. Stel nou dat de persoon van 22 er erg jong uit ziet en weigert zijn kaart te laten zien nu hij 22 is geworden, hij voelt zich niet goed behandeld.

Hoe kan je dit nu controleren? Kan je dit überhaupt wel controleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

De politie kan, als ze je naam hebben, je gegevens opvragen bij de centrale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbeeld 1: Wanneer het kind voor een misdrijf wordt aangehouden dan zal deze meegenomen worden naar de ouders van het kind / bureau, afhankelijk van wat het kind misdaan heeft. Ze zullen niet 'gewoon' een kind om zijn ID vragen, in dat geval heb je last van dit soort problemen namelijk.
Voorbeeld 2: Als je in de winkel om je ID gevraagd wordt, ook al ben je 27, dan zul je gewoon je ID moeten laten zien. Bij twijfel is een cassiere verplicht te vragen, en het oordeelsvermogen is niet altijd even juist, dus zoiets kan voorkomen. Wil diegene het niet laten zien, of heeft hij geen ID bij zich, dan mogen ze weigeren hem alcohol te verkopen.

Heeft iemand écht geen identiteitsbewijs, omdat zijn hele huis is afgebrand, dan zijn er altijd instanties die wel weten hoe oud ze zijn. Het gemeentehuis van zijn/haar gemeente weet dit sowieso, i.v.m. geboorteregister.

Voor buitenlanders (asielzoekers) die hier komen, of mensen die illegaal de EU (of Nederland) binnengesmokkeld worden is dit een ander probleem. Ook omdat daar niet altijd wordt geregistreerd wanneer iemand nou precies is geboren. Wat er dan gebeurd weet ik niet, maar het hele inburgeringsproces is wel zo uitgebreid dat er vast wel wat op verzonnen is. Tevens kunnen doktoren redelijk precies iemands leeftijd vaststellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De agent zal iemand alleen naar zijn id vragen als daar een reden voor kan zijn. Bijvoorbeeld fietsen zonder licht of vervelend gedrag in een supermarkt of zwembad.

Daarna zal hij verdere gegevens vragen zoals adres e.d. Eventueel brengt hij die persoon naar huis en checkt het daar. Of hij houdt hem/haar even op het bureau en kan waarschijnlijk ook GBA gegevens - burgerlijke stand van de gemeente - (laten) controleren.

Een persoon van 22 die er uit ziet als iemand van 16 daar kan ik me echt niks bij voorstellen. Maar goed als het echt uit de hand zou gaan lopen zal de winkelier er ook de politie bij halen en moet hij zich toch kunnen legitimeren, anders hetzelfde verhaal als hiervoor.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Een persoon van 22 die er uit ziet als iemand van 16 daar kan ik me echt niks bij voorstellen." Ik ben 23, en zie er heel jong uit voor mijn leeftijd, ik heb (niet overdreven) de afgelopen jaren meerdere keren mijn ID moeten laten zien als ik bier kocht. Ik weet niet of ik het als een compliment moet zien als cassieres twijfelen of ik 15 ben, maargoed.
Ik laat iedere keer grinnikend mijn rijbewijs zien, heb er verder totaal geen problemen mee, als ik 40 ben en op 30 word geschat word het pas leuk.
Ceeve
12 jaar geleden
Zo zie je maar weer uitzonderingen bevestigen de regel. Maar vinden je ouders en vrienden ook dat je er echt zo jong uitziet.
wordt een 22 jarige in een winkel jonger geschat en heeft hij inderdaad geen ID bij zich dan hoort hij de drank gewoon niet mee te krijgen
weigert hij zijn ID te laten zien heeft hij alleen zichzelf ermee, dus waarom zou hij dit doen??

en bij de agent geld bijna hetzelfde, als iemand ouder wordt geschat dan 14 en de agent heeft geen speciaal apparaatje bij zich om gegevens te checken dan zal het kind gewoon even mee moeten naar het bureau

als het kind niet ergens van verdacht wordt zullen ze dat echter niet doen, maar wordt hij/zij wel ergens van verdacht dan moet hij/zij gewoon mee

en het controleren wordt hierdoor inderdaad iets moeilijker, maar beter enige controle dan helemaal geen controle (mijn mening)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voorbeeld 1 heb ik ook gehad ik was toen 13 en hij schate me minimaal 15 zei hij. ik was onderweg naar school en hij vroeg eerst om mijn id en toen ik zei dat ik 13 was toen zei hij dat ik me agenda moest laten zien en dat hij later wel ging controleren of ik niet gelogen had en anders zou daar ook nog een boete voor krijgen ofzo

voorbeeld 2:
zoals iedereen al antwoord dan moet diegene gewoon zijn id laten zien