Wanneer krijg je een bekeuring en wanneer een waarschuwing?

Zit daar een (wettelijke) logica in of zal de ene agent(e) voor dezelfde overtreding wel een bon uitschrijven en de andere niet en ben je dus afhankelijk van de persoon agent en hoe zijn of haar pet staat??
Dat lijkt me dan nogal getuigen van willekeur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

De bedoeling van de politie is dat iedereen zich aan de wet houdt. Een agent kan bij een overtreding niets doen, een waarschuwing geven of een bekeuring geven. Hij mag zelf inschatten wat hem (haar) het meest effectief lijkt. Dat is van vele factoren afhankelijk. Natuurlijk kun je dat als willekeur bestempelen, maar je kunt het ook prettig vinden dat individuele gevallen individueel beoordeeld worden. Ik vind het zelf wel prettiger als mijn gedrag door een mens wordt beoordeeld dan door een computer, bijvoorbeeld bij snelheidsovertredingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor zo ver mij bekend wordt een agent geacht te bekeuren voor een overtreding. Uiteraard zitten hier een aantal kantekeningen bij. Want iemand die om 3 uur 's nachts van Bemmel in de richting Rotterdam over de A15 rijd met 140 km/u zal tussen de knooppunt Ewijck (A50) en het knooppunt met de A2 weinig verkeer tegen komen. Dus dan kun je daar de kanttekening plaatsen, of dat de bestuurder met die snelheid het overige verkeer in gevaar brengt...

Maar zit diezelfde bestuurder bumperklevend met die snelheid op de A10 (ring Amsterdam). Dan zal deze bestuurder zowel voor de snelheid als het bumperkleven een bekeuring krijgen...

De meeste agenten zullen de situatie afspiegelen tegenover het overige verkeer. Eén regel waaraan iedere agent zich moet houden. 50 km/u, of meer te hard is invordering rijbewijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van de situatie en de omstandigheden. Het hangt af van het humeur van de agent - zou niet mogen, is wel zo. Het hangt af van de eerste indruk die de agent van jou heeft - zou niet mogen, is wel zo. Het hangt van jouw uiterlijk af - zou niet mogen, is wel zo.

Voorbeeld van het laatste: een "leuk jong blond ding" krijgt minder snel een parkeerbon van een mannelijke agent dan een wat botte oudere man met een attachékoffertje.

Vorige week was ik vergeten mijn kaartje te stempelen voordat ik in de trein stapte. Ik kwam daar pas achter toen de conducteur de coupé binnenkwam. Ik zij meteen tegen haar dat ik was vergeten te stempelen.

Ze had me kunnen beboeten, maar ze heeft het bij een waarschuwing gelaten. Wellicht omdat ik een keurige forens was die op een forensentijd in een forensentrein zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het vaak de willekeur van de dienstdoender en ook nog vaak afhankelijk van het gebied waar je woont
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
´t is maar net hoe die pet staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Agenten moeten een bepaalde limiet halen qua aantal bekeuringen. Dus het hangt helemaal van de situatie af en of ze die dag hun limiet moeten volmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer zo'n praktijkgevalletje. Ik ben aangehouden omdat mijn uitlaat was afgebroken bij de achterste demper, leuk geluidje dacht ik zelf. Agentje vond van niet.
Ik vond het onzin omdat ik niet zonder auto kan, de demper al besteld was en zoveel herrie het ook niet was en de uitlaat nog steeds gewoon vast zat.

Agentje werd boos omdat ik zei dat hij niet zo arrogant moest doen. Ik moest me komen melden binnen zoveel dagen etc. etc. boete etc.

Toen kwam er een Harley Davidson langs. Toen nog een en nog en nog een. En jullie weten vast wat voor kabaal die krengen maken. Dus ik zeg tegen die agent dat ik nu wel eens wilde zien hoe hij dat zou gaan aanpakken.

En daar stond hij dan. Toen werd het een waarschuwing en mocht ik verder rijden.

Willekeur. Daar hou ik het maar op.