Als je meer dan 6.400 per jaar verdiend, is dat dan erg onvoordelig belastingtechnisch?

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is een part-time baan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Iedereen mag kort gezegd tot € 6173 per jaar (in 2008)verdienen, zonder dat je (inkomsten)belasting betaalt. Ook heffingskorting speelt daarbij nog een rol. Waar het om gaat is dat wanneer je 1000 euro meer verdient, je alleen over die duizend euro belasting betaalt. Dus om je vraag te beantwoorden: onvoordelig is het niet, de vrijstelling tot ca. 6000 euro blijft gewoon staan.
Wel moet je er op letten dat je werkgever vanaf 6000 euro wel belsting gaat inhouden, anders moet je over die 1000 euro nabetalen. Hier gaat men nog wel een de mist in.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een enorm hartnekkig fabeltje dat als je boven een bepaald bedrag komt, je meer belasting gaat betalen dan dat je bijverdient. Belasting is altijd een percentage van je inkomen; je kan nooit een euro meer verdienen en dan ineens 1,20 aan belasting extra moeten betalen (bijvoorbeeld).

Als je meer van 6400 per jaar verdient betaal je sowiezo erg weinig aan belasting. Het kan wel invloed hebben op bepaalde subsidisch of toeslagen die je kan ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer jij verdiend. Destemeer je afdraagd aan de Belastingdienst. En de Belastingdienst er meer voordeel aan heeft...

Maar waarschijnlijk heb je het hier over de bijverdiensten als student. En dan heb je een voordeel ten opzichte van de Belastingdienst. Want veel van wat je afdraagd kan je met je T-biljet terugvragen...

Maar denk dat Twickx je hier beter een antwoord op kan geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer jij schrijfd, destemeer fouten jij maakd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijfd? Maakd? Maar waar heb jij het over?
Nee dat valt reuze mee.

Het is een fabeltje dat dat onvoordelig zou kunnen zijn. Ik zou het liefst miljoenen aan belasting betalen. Het betekent namelijk dat je ook heel erg veel geld verdiend. En dus overhoud!

Je moet het al heel bont maken om meer dan 50%, dus de helft, van je totale inkomen aan belasting te betalen hoor.

(je betaalde belasting zien als percentage van je bruto verdiensten dan. Vergeet die schijftarieven, dat is complex en zegt niks...)

Om boven die 50% te komen moet je tonnen verdienen... en dan kun je makkelijk een belastingadviseur betalen om het onderste uit de kan te halen.