Ik heb van iemand gehoord dat je strafblad op je 18e 'verdwijnt', teniet wordt gedaan. Klopt dit en zo ja, heeft die 'regeling' een naam?

Volgens haar heeft het te maken dat je meerderjarig bent, ik wil dus weten of het een wettelijke naam heeft, als het al bestaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.6K

Het beste antwoord

Nee, mijn zoon was op zijn 15e gepakt doordat hij een zakmes bij zich droeg. ( die hij van zijn oma gekregen had nadat opa was overleden) De groep waarmee hij opliep werd toevallig gecontroleerd. Op zijn 20e heeft hij een keertje met 3 jongens van zijn leeftijd geknokt in een dancing, omdat zijn vriendin steeds lastig gevallen werd door die gasten. Hij moest voorkomen en in de rechtzaal kwam ook het voorval van het mes weer ter sprake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om je gerust te stellen dat gebeurt niet. Je strafblad blijft
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gerust? :P
ronron1212
12 jaar geleden
Ja als je zo iets moois hebt opgebouwd en ze pakken het van je af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ron haha,
Ik weet niet of het strafblad blijft, ligt geloof ik aan de ernst van het vergrijp, moord en verkrachting wel maar bij diefstal weet ik niet zeker of het blijvend is
ronron1212
12 jaar geleden
dubossies elk vergrijp of misdaad kent een verjaringstijd. Deze zal niet veranderen omdat iemand 18 wordt.l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het eigenlijk ook over de verjaringstijd, (vraag verkeerd gelezen), maar of moord of verkrachting ooit van verjaard....dat vergrijp lijkt mij te ernstig
Dit is niet zo, kijk eens naar deze link: http://www.ouders.nl/mjur2009-11.htm daar staat heel veel voor strafblad voor minderjarige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet zo , ben ooit op school naar een rechtbank geweest met maatschappij en dat vroeg ik toen ook , en toen zeiden ze van niet, die mensen die vast komen te zitten, blijven daar eeuwig aan vast .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij niet want mijn vriend had een heel groot strafblad
En nu is alles van zen strafblad af ofzo
Ik vind et persoonlijk ook een super vaag verhaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een strafblad verdwijnt niet als de leeftijd van achttien jaar bereikt wordt. De gegevens die op een strafblad staan verlopen na een bepaalde tijd en niet bij het bereiken van een bepaalde leeftijd. Zie hiervoor de artikelen 4 en 6 van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens.

Als dit wel zo zou zijn, zou dit betekenen dat iedereen onder de achttien ongestraft misdaden kan plegen. Het zou namelijk toch nauwelijks verdere gevolgen hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat gebeurt niet automatisch. er zijn wel vastgestelde termijnen waarop de registratie verwijderd wordt. De wet spreekt in dat geval over 'vernietiging'.