mijn opa komt uit Indonesië, maar de opa van mij opa komt weer uit Nederland, heb ik dan Indonesisch bloed of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee ik heb hetzelfde, ik heb volgens mij wel deels indonesich bloed, want ik geloof dat de moeder van me opa wel indo is. Maar als je opa 2 nederlandse ouders heeft ben je volgens mij gwn vol nederlands.

Antwoorden (3)

Officieel heb je geen Indonesische bloed ... Want je opa's opa is nederlands of hij nou geboren is in indonesie of daar heen is verhuist wil niet zeggen dat hij afkomstig is van indonesie..

( Dit is trouwens mij theorie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er ook aan waar je oma dan vandaan komt.
Als zij wel indonesisch is dan heb je zowiezo indonesisch bloed natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er maar helemaal aan waar je ouders, grootouders (van beide kanten), overgrootouders (van beide kanten) en bedovergrootouders (van beide kanten) oorspronkelijk vandaan komen.

Kortom: je opa of bedovergrootvader kunnen Hollands zijn, als jouw moeder ergens indisch bloed heeft, heb jij dat ook.

En dan ook: Je kunt wel in Indonesie geboren zijn, maar dan hoef je nog geen Indonesch bloed te hebben. Vele Nederlandse kinderen werden in het begin van de 20e eeuw in Indonesie geboren uit Nederlandse ouders.

Nog even terugkomend op je vraag:
Als het zo is dat je bedovergrootvader Nederlander was, kan het ook nog zijn dat zijn zoon (jouw overgrootvader) met een Indonesische vrouw trouwde. Hun zoon (jouw opa) had dan dus Indonesisch bloed, en dan heb jij het ook.

Kortom: Ga eens navragen in je familie hoe het precies zit, zodat je erachter komt in hoeverre jij Indonesisch bloed hebt.