Ik ben uit 2 NL ouders, geboren in Z-Afrika. Ben 1jr geworden in NL en ook bij de NL ambassade ingeschreven. Heb ik dan ook de Z-afrika nationaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Iedereen die geboren is in Zuid-Afrika vóór 6 oktober 1995 heeft door geboorte op het grondgebied van Zuid-Afrika automatisch de Zuid-Afrikaanse nationaliteit. Ik weet niet hoe oud je bent, dus ben je vóór die datum geboren, dan ben je ook Zuid-Afrikaan.

Als je na die datum geboren bent, ben je dus alleen Nederlander op grond van Ius Sanguinisprincipe, als één van de ouders staatsburger is van dat land, zijn diens kinderen dat ook. In sommige gevallen dient een kind dit voor een bepaalde leeftijd te bekrachtigen, bijvoorbeeld Japan.

Als dat zo is, staat dat niet in je Nederlandse paspoort. Een paspoort vermeldt doorgaans alleen de nationaliteit van het land waarvan het paspoort is. Je kunt dus meerdere nationaliteiten hebben zonder dat iemand dat kan zien. een uitzondering zijn Letse Russen die in hun Letse paspoort niet hun nationaliteit hebben staan.

Het wordt wel afgeraden op te reizen met twee paspoorten, omdat in sommige landen er misbruik wordt gemaakt van een dubbele nationaliteit als je in het geval van problemen je geen contact mag leggen met de ambassade. Op het moment dat je contact wil opnemen met de Nederlandse ambassade, zegt men dat je Zuid-Afrikaan bent. Wil je contact opnemen met de Zuid-Afrikaanse ambassade, dan ben je opeens Nederlander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat staat als het goed is in je paspoort!!!

Toegevoegd na 19 seconden:
sterker nog; als het zo is, moet het erop staan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat niet in het (nederlandse) paspoort. Je nederlandse paspoort is het bewijs van nederlandse nationaliteit Hoe ingeschreven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IloontjuhPower: Dat is onzin. Ik heb twee nationaliteiten, twee paspoorten, in geen van beide staat de andere nationaliteit vermeld.
Dat is een vraag die je bij de Zuid-Afrikaanse ambassade moet stellen. Elk land heeft andere paspoort-regels voor kinderen die in dat land geboren worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de regels die Z-afrika hanteert. Ik ben zelf geboren in Kenia en heb een nederlandse vader en en ierse moeder. Om mijn 3e keniaanse nationaliteit te behouden moest ik voor mijn 21ste in Kenia in het leger. Daar heb ik maar vanaf gezien. 2 is genoeg ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Nederlanderschap wordt van rechtswege verkregen door de geboorte uit een Nederlandse vader of Nederlandse moeder, ongeacht de plaats van geboorte (artikel 3, eerste lid, RWN: het ius sanguinis-beginsel).

Bovendien kent een aantal landen - waaronder ook Zuid Afrika - de regel dat geboorte op het grondgebied nationaliteit meebrengt (het ius soli-beginsel), en zal een kind uit Nederlandse ouders, dat in een ius soli-land geboren is, dus eveneens een dubbele nationaliteit hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet de enige, niet lang geleden was er ook een vrouw bij de PVV met soortgelijk issue.
Als je inderdaad 2 nationaliteiten hebt, dan sta je als zodanig geregistreerd in het GBA. Je kunt dat navragen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar je in woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men in Spanje geboren is dan is het van oorsprong een spanjaard, het zelfde als je in duitsland geboren bent, je bent een duitser ookal zijn jou ouders Nederlands.