Waarom hebben politieke partijen het bijna nooit over volgebouwd Nederland?

Weilanden verdwijnen tussen dorpen; steden worden omringd door dezelfde industrieplekjes; gemeenteambtenaren huichelen met projectontwikkelaars. Het houdt een heleboel mensen bezig. Maar zelfs in verkiezingstijd hoor je er niks over. En dat terwijl je er toch stemmers mee kunt winnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (10)

Er zijn weldegelijk partijen die zich verzetten tegen de toevloed van grote groepen mensen die straks allemaal een huis nodig hebben.
Die partijen worden echter te vuur en te zwaard bestreden door hen die het beter weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederland helemaal zo volgebouwd niet is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is alleen vol als je in de randstad woont.

Als je vanaf Amsterdam naar groningen rijd is alles groen, met hier en daar een dorpje.
Dus het valt best mee met dat volgebouwde.

En er word nooit over gepraat omdat ze er niets tegen kunnen doen ook. Problemen aankaarten die je vervolgens niet kunt oplossen is misschien opportuun op de korte termijn, maar desastreus op langere termijn.
Je hebt dan mensen bewust gemaakt van een probleem, maar vervolgens geen oplossingen gebracht en dus heb je gefaalt.

De toekomst is toch dat grote stedelijke gebieden aan elkaar vast gaan groeien in de komende eeuw.

Er komen nu eenmaal steeds meer mensen (wereldwijd, niet alleen in nederland) en het grootste deel wil in een stad wonen. Dus wat we nu randstad nóemen zou over 75 jaar wel eens meer stad kunnen zijn dan we ons nu nog kunnen voorstellen.

Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht aan elkaar gegroeid en het groene hart verworden tot een parkje :)

Beetje een doem scenario, maar niet zo ver weg meer als we misschien zouden willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe voller, hoe meer geld. En juist dat geld doet een heleboel andere dingen vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet u dat nog geen 10 % van Nederland bebouwt is? In de randstad zou je dat niet zeggen. Toch is nieuwbouw nodig voor de doorstroming van betaalbare woningen in de kernen, zodat starters ook een huis kunnen kopen of huren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederland dan op bepaalde punten wel vol is voor wat betreft de voorzieningen, maar bij lange na niet volgebouwd. Als je in een grote stad of stedelijke omgeving woont zou je het wellicht niet zeggen, maar het overgrote deel van Nederland bestaat nog steeds uit (gesubsidieerde en ongebruikte) landbouwgrond.

Ik herinner me een scene uit een of ander oud teeveeprogramma waarin Robbie Muntz al dergelijke landschappen opzocht om daar mindden in de weilanden in the middle of nowhere luidkeels enurenlang te schreuwen : Nederland is Vol !! Nederland is Vol !! voor iedereen die het maar horen wilde. Of kon.Vrijwel niemand dus...

De Randstad zit inmiddels denk ik wel aan zijn taks, maar in pakweg Drente, Groningen en Friesland moet je echt nog bijna met je auto naar de buren rijden hoor. Vol is een heel relatief begrip. En het credo ' Nederland is Vol' slaat zeer zeker niet op de mate van bebouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat je een erg eenzijdig beeld schetst; ik zie op heel veel plekken dat stukken weiland worden terug gegeven aan de natuur en ook ontwikkeling van de zgn aaneengesloten natuurgebieden wordt heel veel geinvesteerd. De industrie niet ver van woongeboeden kan verkeer verminderen (gunstig voor milieu toch?) en hadje bovendien liever dat de industrie zich NIET concentreerde en overal verspreid zou staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen dat probleem niet oplossen. Meer mensen, meer woningen, meer auto's en bouwen maar. We hebben wegens de vergrijzing ook meer mensen nodig en die moeten ergens wonen. En om de kosten van wonen betaalbaar te houden moet er veel aanbod zijn. Niemand wil zijn nek uitsteken en zijn vingers branden aan dit onderwerp. En ons landje is al aardig vol, het zou goed zijn als er wat mensen weggingen. In het bedrijfsleven hanteren ze het adagium 'last in, first out". Daar ben ik niet voor maar de meeste mensen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens kiest uiteindelijk voor het eigenbelang, waarbij zowel de kiezer als de politici voor het strelen van het ego kiezen. Het is toch mooi dat je als kiezer kunt zeggen tegen je omgeving ik ben ingeloot in dat nieuwbouw project! Wat is mooier voor een politici om op de foto te staan in de krant met het initieren van de bouw van weer een mooie nieuwe hoge toren. Waar het uiteindelijk om draait is toch weer geld en macht. Dit is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hechten erg aan de natuur, maar niet zo veel dat ze in hoogbouw willen wonen. Dan kiezen ze liever voor een huis bij voorkeur met een grote tuin, zodat ze hun privéstukje groen hebben, maar er wel veel openbaar groen verloren gaat.