Staat de oorlog in Libie in verband met de rellen in Egypte, of is dat gewoon toeval?

Ik heb het niets niet helemaal gevolgd.

Toegevoegd na 49 seconden:
Ik heb het NIEUWS niet helemaal gevolgd, moest dat zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee het i niet toevel in vervand net de verkiezingen als goed is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker geen toeval, maar ook niet direct een gevolg. Meer via een omweg. Tunesie opstanden -> Egypte opstanden -> Libie opstanden, en dan pas het gevolg oorlog.
Als Khadaffi wat minder eigenwijs zou zijn, was het alleen bij opstanden gebleven, en was die oorlog niet nodig geweest.

Het is gewoon een olievlek: het was ook voorspeld. De hele arabische wereld gaat op de schop. Iets soortgelijks heb je gezien in Oost-Europa eind jaren 80.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danku +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en juist
Heeft gedeeltelijk met elkaar te maken. De steek de andere aan. Maar in Libie is het wat anders. Kadafi is niet geliefd buiten en misschien ook wel niet in Libie, maar daar kan ik niet over oordelen, want ik ben niet in dat lang geweest. Maar waarom er nu een grotere ophef over is moge wel duidelijk zijn. Libie heeft veel olie en dat moet als destijds in Koeweit zeker worden gesteld. Waarom komen landen als Amerika, Engeland en Frankrijk nu ineens zo snel in actie en in Egypte niet? Kadafi is een onzekerheid in de stroom van aanvoer van olie als destijds Sadam Hoessein was toen hij Koeweit binnen viel. Dus laten we het gezwam dat we nu tegen de onderdrukking van het Libische volk zijn (waren we ook niet in Egypte)eens achterwege laten en eerlijk zeggen war het op staat. Het draait gewoon weer om de olie en de dollars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen expert, maar er lijkt mij wel een duidelijk verband. De opstanden in Tunesië en met name Egypte hebben gezorgd voor een groot sentiment onder de bevolking, een sentiment voor inspraak en een vorm van democratie. Het (waarschijnlijke) succes in Egypte van de opstandelingen heeft ook Libiërs geïnspireerd de straat op te gaan. Deze opstand was het begin van de huidige (burger)oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dingen los van elkaar staan is een illusie die men in stand wilt houden ( verdeel en heers)

rellen en opstanden worden toegestaan of neergeslagen.
Egypte en Libie worden toegestaan door de VN

Kijk maar naar bijv. papua nieuw guinea, waar papuas ook om vrijheid vragen, maar waar deze vraag bloedig wordt neergeslagen. Standpunt van de VN is dan opeens "de souvereiniteit vand e staat Indonesie staat niet ter discussie), er wordt dus met 2 maten gemeten.

Zo zijn er meer voorbeelden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opstanden begonnen in Tunesië daar is Ben Ali afgezet, toen waaide het over naar Egypte waar Mubarak het schip moest verlaten. In Libië is het wat anders daar kan een stammenstrijd losbarsten die allemaal achter de olie aan zitten. De olie is een belangrijk iets waar ze veel winst uit kunnen putten. Het gaat altijd om olie.