Eigenlijk net zo als dat je je niet bemoeit met ruzie bij de buren. Dat zou het alleen maar erg ingewikkeld maken. En bovendien: als jij dan een keer ruzie hebt, komen de buren dan ook bij jou binnenvallen?

Binnenvallen in een land leidt meestal tot nog meer en vooral ingewikkelder conflicten. Rusland heeft daar heel veel ervaring mee. De gevolgen zijn soms eeuwenlang merkbaar. Of China in Tibet, Amerika in Vietnam.

Het is dus het beste als dat niet gebeurt.

In Afghanistan is dat iets anders omdat dit is afgesproken in de Verenigde Naties (VN). Dan spreken landen met elkaar af om het zo te doen en steunen elkaar - voorkomen dat het conflict zich uitbreid. Of dat goed afloopt is nog maar de vraag.

In Irak was er geen VN mandaat. De afkeer tegen de Amerikanen in de Arabische wereld is daardoor enorm gegroeid.

In Libie is het zo dat Kaddafi er in is geslaagd om een soort vriendschap te sluiten met heel veel landen in de wereld. Het duurt lang voordat landen hun standpunt veranderen. Bovendien zijn de andere Arabische landen bang voor invloed van Amerika of Europa en vinden het lastig om de strijd aan te gaan met Arabische broeders.

Stel dat een land Libie binnenvalt en niet kan winnen.. Dat zou een drama zijn. Ik denk dat dit alleen maar kan wanneer de VN er achter staat en Kaddafi eigenlijk al verloren heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De olie belangen zijn te groot om dat zomaar te doen. Bovendien is het een binnenlands probleem er is geen oorlog met een ander land.
Komt nog bij dat K. nog een groot leger heeft met heel veel wapens. Het risico dat er vele onschuldige mensen slachtoffer worden is heel groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mee bemoeien.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Eef.
Er zijn teveel economische belangen mee gemoeid om zo`n daad te stellen. K zal niet alleen op zijn eigen bevolking gaan schieten, maar ook de buurlanden en andere betrokken lidstaten bijv. een boycot opleggen. Hoe triest het ook is, maar er staat teveel economie op het spel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet ook niet dat sommigen - ook op dit forum - Kadhafi proberen te demoniseren, zoals ze ook bij Saddam Hoessain hebben gedaan. Het mogen dan geen brave burgers zijn, we moeten ook zelf kritisch blijven en niet zomaar achter anderen aanlopen.