Is nederland democratisch? en wat is democratie? kan iemand dat in jip en janneke taal uitleggen?

ik moet voor school een project maken over politiek maar ik snap daar helemaal NIKS van en nou moet ik zeggen waarom ik niet voor groen links zou kiezen. en er komt heel veel het woordje democratie in voor en ik weet niet echt wat dat betekend.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eerst even in Wikipedia voordat je een vraag stelt.
wodka
13 jaar geleden
al gedaan.. krijg ik geen jip en janneke antwoord ;)

Het beste antwoord

In onderstaande link staat het ook in Jip en Janneke taal ;)
Nederland is een democratie en tegelijkertijd een constitutionele monarchie (met koningin aan het hoofd). Daarover staat ook een link onderaan in de link.

http://www.overheid.nl/zowerktdeoverheid/hoewerktdedemocratie

Groenlinks is voorstander van het afschaffen van de monarchie (dus het koningshuis). Zij willen dat Nederland een republiek wordt, waarbij degene die aan het hoofd staat gekozen is door het volk zelf (zoals een president). In Nederland worden de ministers e.d. wel gekozen, maar de koningin/koning erft de troon.
Als je nog even verder zoekt op google naar bv 'groenlinks + monarchie' of 'groenlinks + republiek' zul je nog wel meer info vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een land is een democratie, als door middel van verkiezingen de volksvertegenwoordigers worden gekozen.

In Nederland wordt de regering gevormd naar aanleiding van de verkiezingsuitslag.

Waarom je niet voor Groen Links zou kiezen moet je zelf bepalen. Misschien spreken de standpunten van deze partij je wel niet aan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
wodka
13 jaar geleden
oke heel erg bedankt ik heb nu duidelijkheid en snap het :)
Een systeem heet democratisch als niet iedereen hetzelfde denkt, maar de helft plus 1 zijn wil kan opleggen aan de helft-1.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar meer nog: alle 100% van de bevolking zou dan in theorie de wil van de helft+1 moeten gehoorzamen, ook deze helft +1 zelf natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een land is een democratie als het volk belangrijke beslissingen over het land kan nemen. Dat kan door iedere belangrijke beslissing door het hele volk te laten nemen, of door het volk een aantal mensen aan aan te laten wijzen die deze beslissingen voor hen nemen. In Nederland worden door alle mensen van 18 jaar en ouder om de vier jaar 150 mensen gekozen die de belangrijke beslissingen nemen. Nederland is dus een democratie.