Voor niks opgepakt.... Zie beschrijving

Een vriend en ik waren een tijdje geleden opgepakt voor baldadigheid tegen een fiets op de openbare weg. Nou ging het als volgt: de fiets van die vriend was kapot getrapt en de remkabels kapot getrokken. Er lagen allemaal fietsen op die wij aan de kant schoven. 2 stadswachters zagen dat en belde de politie. Enfin wij hebben dus een uur of 4 vast gezeten voor niks. De politieagenten hebben zelf gecontroleerd of de fietsen kapot waren, wat niet zo was. Nu hebben wij beide een bekeuring gekregen van €150. Omdat wij niks hebben gedaan zijn wij in hoger beroep gegaan. Het is inmiddels een jaar geleden dat wij bericht kregen dat ons hoger beroep in behandeling is. Ik hoorde dat als er een jaar overheen gaat dat het dan komt te vervallen. Is dat zo? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik heb geen rechtstreeks antwoord voor je, maar wel een goede link. Voor al dit soort vragen kun je tegenwoordig terecht bij de strafrechtswinkel in Amsterdam. Ze zijn ook telefonisch bereikbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benader de rechtbank met de vraag hoe het met de voortgang staat van de zaak. De termijn van 1 jaar is in ieder geval niet juist. Je zal altijd bericht krijgen wat er uiteindelijk met de zaak gaat gebeuren. Strafbaar of sepot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u niet in bent gegaan op het transactievoorstel van de Officier van Justitie, zul u op een gegeven moment opgeroepen worden, om voor de rechter te verschijnen.

De termijn om u op te roepen is 3 jaar. Deze 3 jaar gaat in op het moment dat het strafbare feit is geconstateerd.

Wel is dat zo dat de rechter over het algemeen rekening houdt bij zijn uitspraak, als er erg veel tijd overheen gegaan is. Een jaar wachten is echter nog niet zo speciaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een tip: bereid de zaak wel even goed voor, als u voor de rechter gaat verschijnen. De Officier kan namelijk ook een hogere straf eisen ter zitting. Het is afwachten wat de rechter er uiteindelijk van gaat vinden.
AlphaLimaSierra