Waarom moet er in nederland altijd zoveel papier werk zijn als je iets voor elkaar wilt krijgen?

Als ik een aanvraag doe voor taxi vervoer bijvoorbeeld voor mijn zoon dan heb ik aan alle kanten bewijzen nodig dat hij het ook echt nodig heeft. van de dokter van school enz enz. en zo zijn er zoveel dingen, er word dan gesproken ivm privacy maar ik heb intussen het gevoel dat je helemaal geen privacy hebt als je kind of iemand anders in je gezin iets mankeert. alles moet open en bloot.. als of je nog niet genoeg aan je hoofd hebt.. moet je ook alle papieren tig keer copieren en versturen enz enz

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn volgens mij twee belangrijke redenen. 1) misbruik van faciliteiten die door een verzekeraar worden betaald. Het taxibedrijf wil zeker weten dat de verzekering de claim niet afwijst en dekt zich in met bewijzen die jij moet leveren. Met een zuiver geweten lijkt het wel erg overdreven en ik sluit niet uit dat dat ook vaak zo is.

2) Afremmen: door de bureaucratische houding beginnen veel mensen er niet eens aan om faciliteiten aan te vragen. Dat scheelt voor de instantie werk en geld. Dat de instantie vaak bij onze gratie bestaat vergeet men gemakshalve.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is (overdreven) regelzucht in de hoop dat alles goed en ordelijk zal verlopen. Dus ook misbruik trachten te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Een duidelijker antwoord kan ik niet geven...
Ze hebben natuurlijk maar een bepaald budget die verdeeld moet worden onder de aanvragers. Omdat er helaas misbruik gemaakt van dit soort dingen moeten de goeden met meer bewijskast komen. En de privacy ja moeilijk, als er dingen die echt niet terzake doen gevraagd worden kun je dit naar mijn idee aangeven, ook zij hebben een code waar ze zich aan moeten houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overdreven wantrouwen van de overheid tov de burger dat gecompenseerd wordt door controle met papiertjes en papiertjes en stempels en certificaten en attesten in alle kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten zeker zijn tegen misbruik...

Is een kat en muis spel dat al begon in de tijd van Adam en Eva... En zal altijd doorgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, het klinkt heel erg lullig, maar als er van dit soort dingen nooit misbruik werd gemaakt, waren al die controles ook niet nodig. De praktijk bewijst helaas het tegendeel (en nog steeds weten er mensen handig misbruik van te maken trouwens, en niet alleen van taxivervoer.)

Het valt vermoed ik onder de AWBZ, een zeer zeer zwaar bevraagde 'pot ' gemeenschapsgeld waarvan we natuurlijk allemaal wel graag zien dat het terecht komt daar waar het echt nodig is. Als iedereen die het aanvroeg het zomaar zondermeer kreeg, zonder enig bewijsje, verwijskaart, noem maar op, dan garandeer ik je dat er heel wat kinderen meer in het busje zaten.

Voor je recht hebt op een deel van dat geld zul je dus echt moeten aantonen dat je het nodig hebt, en natuurlijk hoort daar het blootleggen van persoonlijke gegevens bij.

Maar ik twijfel er overigens niet aan dat er een heleboel overbodige bureaucratische rompslomp omheen zit die best een beetje minder / efficienter kan, hoor.

En soms ik het aan de andere kant ook wel terecht dat ze effe doorvragen en zelfs helemaal afwijzen ; mijn vriendin haar zoon ging jaren met het busje naar school, tot de regels veranderden. Nu moet ze hem zelf die tien minuten fietsen (!!) zelf brengen en halen. Nee, niet leuk nee, maar dat moeten zoveel moeder met kinderen, die niet naar en speciale school gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ambtenaar wil dat de regeling zo goed en rechtvaardig mogelijk wordt uitgevoerd. Hij heeft daarbij minder oog voor de belasting die dat bij de burger oplevert, vooral als je de andere ook zorgvuldige regelingen in aanmerking neemt. Een oplossing zou kunnen zijn dat een instantie die belangen van de burger afweegt tegen de zorgvuldigheid van de regeling en bekijkt waar de regeling efficiënter kan.

Overigens schrijf je papierwerk aan elkaar.

Toegevoegd op 11-06-2009 11:38:46
taxivervoer ook en kopiëren is met een k. Aan de interpunctie schort ook het een en ander. (daar gaan mijn punten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat ook om de inhoud. De vraag is prima.
Omdat de regeling goed moet worden uitgevoerd, en dat moet dus precies volgens alle regeltjes die er ooit aan gesteld zijn.
Hetzelfde heb je trouwens met diploma's... Wist je dat zelfs Nederlandse diploma's in België niet erkend zijn en andersom? Dat een Belgische vriend van mij in Utrecht geen passend werk kan krijgen omdat zijn diploma's niet erkend zijn - en dat het een hoop bureaucratische rompslomp is voor een paar stempeltjes om ze om te laten zetten?