Waarom moet Nederland meer betalen aan de Europese Unie dan andere landen?

We betalen twee keer zoveel als de Duitsers en zes keer zoveel als de Fransen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

"Rijke landen dragen meer bij aan de Europese begroting en krijgen er verhoudingsgewijs minder uit terug (de zogenaamde netto-betalers). Bij armere landen is dat precies andersom: die ontvangen meer van de EU dan ze eraan betalen (zogenaamde netto-ontvangers). Via de Europese begroting wordt de welvaart in de EU dus tot op zekere hoogte herverdeeld, wat bijdraagt aan de economische groei in de minder welvarende landen en aan de versterking van de Europese economie in zijn geheel."

Ik weet niet of je stelling klopt dat Nederland zoveel meer betaalt en hoe dat is berekend. Ik heb begrepen dat de bijdrage voornamelijk afhankelijk is van het Bruto Nationaal Product en Nederlanders zijn relatief productiever, dus dan kan het zo lijken dat we meer betalen per hoofd van de bevolking. Nederland krijgt echter ook relatief veel subsidie, dus betaalt netto misschien wel minder.

In principe kan ik me wel vinden in de verdeling van welvaart in de EU. Daar wordt op langere termijn iedere lidstaat beter van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat we erg rijk zijn in nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we zulke lampjes met onderhandelingstalent hebben in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is idd een rijk land.
In absolute zin betalen Engeland en Duitsland meer.
Als exportland verdient Nederland heel behoorlijk. Omgerekend is dit per Nederlander per jaar gem .
€ 2000. Dit min € 200 aan bijdrage Europa is dit dus
€ 1800 per jaar. Tel uit je winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gideon;

In absolute zin betalen wij inderdaad relatief veel, maar over de hele bestaansperiode van de EU en haar voorgangers zijn wij een van de landen die daar het meest van geprofiteerd hebben, zeker in de beginjaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij altijd het braafste jongetje van de klas moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Geert Wilders dat zegt... maar dat betekend niet dat het ook zo is... We krijgen namelijk ook veel terug, maar dat vertellen ze er niet allemaal in dezelfde mate bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kweenie heeft het goed verwoord. Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik niet begrijp waarom we alleen maar van Europa een centenkwestie maken. Wat is vrede en veiligheid je waard. Dat we hierin moeten investeren lijkt mij geen slechte zaak. Ik las dat we maar 1% van onze begroting aan Europa besteden. Als dat zo is mag het best meer zijn als het goed wordt besteed aan een duurzame en sociale ontwikkeling van de Europese samenleving met oog voor de belangen van de gewone burgers en ook de kleinere bedrijven.