Wat is de visie van politieke partijen als het gaat om middelen en maatregelen vanuit de BOPZ?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van een studieopdracht, en ik kan hier vrij weinig over terugvinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is ook erg weinig over bekend over het algemeen. Ik heb jarenlang in de werkgroep M&M en BOPZ gezeten op de instelling waar ik werkte, jaarlijks contact met inspectie en minister, maar het is mij nooit duidelijk geworden welke partijen er nu welke mening hebben. Wel is duidelijk dat het ministerie het gebruik van middelen en maatregelen gaat terugdringen, met name binnen de ouderenzorg. Mensen liggen nog te vaak onnodig vast. Bij ons in de instelling zijn projecten gestart om verstandelijk gehandicapten uit de 'zweedse banden' te halen, hierbij adviseert de inspectie en werken we nauw samen met werkgroepen.
Vorig jaar de minister op een congres zelf aan het woord geweest, daarin kwam duidelijk naar voren dat er nog te veel m&m wordt gebruikt, in de loop van de jaren moet dit terug. Dat is de visie van de regering.

Ik heb nooit gezien dat individuele partijen iets over de wet BOPZ in hun beleid hebben staan, maar de algemene visie is dus: terugdringen is heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je het verhaal kent van Jolanda Venema. Lees hieronder maar. De ouders van het meisje hebben foto's gemaakt van haar situatie, die werkelijk schrijnend was. Na aanleiding hiervan, zijn er veel kamervragen gesteld. En zijn er maatregelen genomen. Of werkelijk de bopz wet hierna is aangenomen weet ik niet.
Momenteel is deze maatregel niet een prioriteit in de politiek, waardoor je er weinig over kan vinden. Een partij die zich veel voor de zorg inzet is de SP. Je zou eens contant met de partij op kunnen nemen.