Vraag over het Koningshuis------->

Stel dat Koningin Beatrix en Prins Claus allebei overleden waren terwijl Prins Willem Alexander 4 jaar oud was, was hij dan al op 4 jarige leeftijd Koning geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, een koning/in moet meerderjarig zijn. Beatrix' zus Margriet zou regentes geworden zijn totdat Willem Alexander 18 zou zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Nederland stelt men dan een regent aan; zie regentes Emma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Naatje;

In het verleden zijn er wel eens regenten aangesteld, maar dat was volgens mij bij gebrek aan meerderjarige troonopvolgers. Ik denk dat in deze situatie prinses Irene de klos was geweest tot Wim-Lex meerderjarig zou zijn geworden.

Toegevoegd op 27-05-2009 23:16:36
Herstel; Margriet natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ervan uitgaat dat Beatrix toen al Koningin was geweest, in 1971 toen Willem Alexander 4 jaar was was zijn oma, Juliana nog koningin, zou Willem Alexander koning geworden zijn, maar zijn taken zouden tot zijn 18e verjaardag door een Regentes zijn waargenomen, toen Beatrix in 1980 koningin werd, is vastgesteld dat, in geval van overlijden van Koningin Beatrix, zou Prinses Margriet Regentes geworden zijn, en niet Prins Claus. Op of vlak na zijn 18e verjaardag zou Koning Willem dan zijn ingehuldigd. Een kroning kennen we in Nederland niet.