Hoeveel geld is er nou eigenlijk weggegooid door het niet laten door gaan van het Nationale Historisch museum?

Aan voorbereiding, vooronderzoek, onderzoek, kamervragen, etc

Toegevoegd na 55 minuten:
In mijn optiek is dat geld verdwenen. Dat geld had namelijk ook besteed kunnen worden aan andere zaken.

Het merendeel zal ook wel overheidsgeld zijn.

Ze hebben nu bijvoorbeeld 1 miljoen uitgegeven aan onderzoek, etc. Terwijl vanaf het begin er al weerstand was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sunk costs heet dat. Volgens de meeste economische theorie moet je dat vergeten voor het maken van beslissingen. Als je al 10.000.000 hebt uitgeven en nog 10.000 nodig hebt voor een investering en die investering levert je 5.000 op dan moet je ondanks dat je al 99% van de kosten gemaakt hebt toch die laatste 1% niet investeren. Want waarom nog meer geld weggooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe geen geld, want aan al dat denken en voorbereiden hebben ook mensen de kost verdiend en dat geld wordt gewoon weer terug in de economie gestort. Rondpompen, heet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mormel: precies wat ik dacht. Het geld is dan ook niet verdwenen door het Nationaal Historisch Museum *niet* door te laten gaan, maar door er *wel* aan te beginnen. Het niet door laten gaan is niet de bron van de kosten.

Het beste antwoord

Hoeveel er precies is "weggegooid" weet ik niet. In ieder geval kosten kamervragen geen geld, Hoogstens tijd. ;-)

- Als er een kostbaar onderzoek in gang wordt gezet, en de uitkomst van dat onderzoek is, dat het plan niet doorgaat, dan hoeft dat niet te betekenen dat het weggegooid geld is. Misschien wel het tegenovergestelde: dat onderzoek heeft dan opgeleverd dat het financieel niet haalbaar is, of veel te kostbaar wordt. In dat geval zijn de kosten van onderzoek rendabel.

- Er was niet echt weerstand. Er was alleen maar een verschrikkelijk gedoe, over waar het moest komen. Dàt het er uiteindelijk niet komt, heeft meer te maken met de financiele situatie van de overheid. En ook gingen historici vechtend over straat, over hoe de opzet zou moeten zijn. Ze waren het er wel over eens, dàt het er zou moeten komen.

- Het onderzoek ging niet alleen over de locatie. Ook over de opzet. Dat laatste is dus geen weggegooid geld, want er komt in ieder geval wèl een website, en een tijdelijk museum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat geld is dus niet verdwenen maar besteed aan onderzoek. Hebben weer een paar bedrijven geld mee verdient waarover weer belasting wordt betaald
ronron1212