De PvdA heeft het over een tsunami van Polen. Is de PvdA Polen tsunami in aantal gelijk aan de tsunami Moslims van Wilders?

Ergens zal wel bekend zijn hoeveel Moslims er binnen zijn gekomen en komen, en dan ook hoeveel Polen er binnen zijn gekomen en komen.

Ik wil graag weten wat Wilders een tsunami noemt en wat voor de PvdA een tsunami betekent.

Verder geen vraag over de reden waarom ze het een tsunami menen te moeten noemen, zuiver de aantallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier de link naar de Volkskrant :

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1043281/2010/11/01/Haagse-wethouder-waarschuwt-voor-tsunami-van-Oost-Europeanen.dhtml

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor beiden zou het begrip 'tsunami' hetzelfde moeten betekenen. Wilders sprak van een tsunami van Islam: de islamisering (van Nederland). Wilders ziet de levensbeschouwing Islam als een (gevaarlijke) ideologie en deze moeten bestreden worden.
De PvdA spreekt van een tsunami van Polen. Daarmee doelt de PvdA letterlijk op een bevolkingsgroep. Een bevolkingsgroep die in zichzelf kan verschillen qua levensbeschouwing, opvattingen, culture waarden en normen etc.
Het Poolse volk is geen ideologie en kan als zodanig niet bestreden worden en veracht worden, want dat zou discriminatie zijn.

Vandaar dat Wilders ageert tegen het gebruik van zijn ingevoerde term in deze context 'tsunami' in relatie met een volk en niet met een ideologie (zoals hij dit onder de noemer vrijheid van meningsuiting noemt).

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt dus niet vragen naar concrete antwoorden. Concrete antwoorden kun je vinden bij het meten van een bevolkingsgroep zoals de Polen, maar een ideologie (zoals Wilders deze noemt) zoals de Islam is niet zo makkelijk meetbaar. Dan ga je zoeken in de kern van het menselijk vrije denken en moet je maar hopen dat ze de waarheid spreken als ze zeggen dat ze de Koran wel of niet naleven en als ze deze naleven of dat ze deze naleven in de letterlijke zin van betekenis of het in de tijd van nu willen lezen en begrijpen (wat dan weer niet mag volgens veel gelovigen omdat het woord van Allah, door de handen van Mohammed de tijd altijd zal overwinnen en altijd waar is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet ergens zo dat Wilders met moslims eigenlijk iedereen bedoeld uit een bepaalde cultuur.
Polen hebben ook een bepaalde cultuur waar je ook over kunt generaliseren. Ze zuipen, rijden dronken met auto's, zijn katholiek maar gedragen zich niet Christelijk en zorgen voor veel overlast. Op mij kwam de woordkeuze over als een soort van provocatie. Het peilen van de verontwaardiging bij het negatief benaderen van Poolse mensen, als een contrast met de benadering van moslims.
Er is een verschil, Polen komen om te werken. En van ik heb ze voor sommige werkzaamheden hard nodig, ze werken harder als Nederlanders, zijn betaalbaar en gemotiveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Wilders moslims zou bedoelen in een bepaalde cultuur en niet specifiek Islamieten die volgens hem een gevaarlijke ideologie naleven, dan zou hij vervolgd kunnen worden en zou de kritiek op de uitspraak van de PvdA over tsunami van Polen inconsequent en onlogisch zijn. Dit zal Wilders dus nooit letterlijk zeggen en wat hij bedoelt daar kan ik slechts naar gissen en gissen is nooit een antwoord op een vraag.

Andere antwoorden (3)

Het aamtal is vele malen kleiner. Moet ook wel want er zijn veel minder Polen dan noord afrikanen bv.

Daarnaast is het cultuur verschil tussen de oost europeanen en hier veel kleiner dan tussen noord afrikanen en hier en zullen de, ook christelijk humanistische denkende, Polen WEL willen integreren en de taal leren.

Per slot herkent tegenwoordig nauwelijks iemand nog de Polen en hun nakomelingen die , bv in regio Breda, na WO 2 in nederland zich hebben gevestigd. (Die konden indertijd vanwege de overheersing door Rusland niet meer fatsoenlijk terug naar Polen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat die wethouder vooral uit is op politieke winst.
Dit ondanks de overlast, overigens vooral een gevolg van het slecht opvangen van deze buitenlanders doordat ze geen goed onderkomen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het interview niet gelezen, Het probleem is juist dat er te weinig door de overheid aan integratie wordt gedaan, naar de Polen toe. De meeste polen spreken niet de Nederlandse taal en komen in het illegale huizen circuit terecht. Dit is dus het probleem van nu. En er zijn in verhouding nu meer Polen, die naar Nederland komen dan Marokkanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Platje, ik weet heel goed hoe de "eerste tsunami" Polen, die van net na WO2 is geïntegreerd.
Toen waren er ook weinig mogelijkheden tot opvang...sterker nog, ook voor mijn eigen ouders was er toen geeneens een woning, die hebben jaren ergens moeten "inwonen". Waarom zouden de huidige Polen , na een aantal jaar, NIET integreren. Per slot zijn zij geschoolde mensen, geen analfabeten in eigen taal zoals veel van de noord afrikanen.
En zullen zij wel de taal van hier redelijk snel onder de knie krijgen. Dat ze het dus nu moeilijk hebben? Wel in eigen land zouden ze het nog moeilijker hebben anders waren ze niet hier. ps. Mijn eega is een perfect Nederlands sprekende Poolse, en uitstekend (academisch, ook bij een ned. universiteit) geschoold.
De wethouder weet natuurlijk ook wel dat dit nog maar het begin is. Eind december mogen de Albanezen vrij Europa in. Er zijn inmiddels meer dan een miljoen paspoorten verstrekt aan mensen die deze kant (west europa) op willen komen. Daarna nog andere balkan landen. Voor ondermers wel aantrekkelijk om mensen voor een paar Euro aan het werk te zetten maar de sociale consequenties zullen enorm zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord tsunami is ingevoerd door Geert Wilders.
Geert Wilders heeft de onderbuik gevoelens over de islam verwoord in een tsunami van moslims, die ons land aandoen.

In feite doet deze wethouder precies hetzelfde wat Wilders doet.

Spreken over een tsunami van Oost-Europeanen, daar je die mensen veelal over de werkvloer tegen komt.

Ik denk dat je bij het CBS wel enige getallen kan terug vinden, over de exacte cijfers...