Zion, gebruikt als synoniem voor Jeruzalem en Eretz Jisraeel, vormt de basis van het woord ‘Zionisme’. En een definitie van het woord Zionisme zegt dat dit het diepe verlangen uitdrukt van alle Joden in de wereld voor hun eigen Land, Zion het land van Israel.
http://www.doingzionism.org/federations/fed_home.asp?fed=fnz

Zionisme is een nationale beweging en ideologie die een Joods thuisland of Joodse staat ondersteunt in het gebied waar in vroeger tijden de Israëlitische koninkrijken Israël en Judea lagen. De term verwijst naar de berg Zion waarmee Jeruzalem wordt aangeduid.
Wikipedia.

Verder had ik net bij de andere vraag een uitgebreid antwoord met de website van de
Federatie Nederlandse Zionisten
http://www.doingzionism.org/federations/fed_home.asp?fed=fnz

Cohen, Dan
Federatie Nederlandse Zionisten
Tel: +31 (20) 640-0828
Fax: +31 (20) 345-2260

En nog wat achtergrondinformatie, maar weg is weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zionisme is een nationale beweging en ideologie die een Joods thuisland of Joodse staat ondersteunt in het gebied waar in vroeger tijden de Israëlitische koninkrijken Israël en Judea lagen. De term verwijst naar de berg Zion waarmee Jeruzalem wordt aangeduid en werd voor het eerst gebruikt in 1890 door Nathan Birnbaum. Het heimwee naar Zion stamt al uit de tijd van de Joodse ballingschap in Babylonië die in de Bijbel wordt beschreven, maar de huidige vorm kwam pas na de Joodse verstrooiing ten gevolge van de opstand van Sjimon bar Kochba in verband. Het heimwee naar Zion en verlangen naar een eigen joods vaderland komt in het lied Hatikwa tot uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een geweldadige politieke beweging in de stijl van Hamas. De Zionisten zijn als groep een oorzaak voor de conflicten in het midden oosten. De zionisten vormt een soort Joodse supremacy club, vergelijkbaar met de KKK in Amerika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZKDDB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer Kort Door De Bocht in mijn optiek. om biet te zeggen antisemitisch.
Zionisme is een beweging/ideologie die streeft naar het terugkeren van álle Joodse mensen waar ook ter wereld naar een eigen staat(die sedert 1948 bestaat) in het gebied dat vroeger Palestina werd genoemd.

De term is gebaseerd naar de naam van de berg Zion.
Vooral Theodor Herzl heeft zich hiervoor,sedert het eind der 19de eeuw,voor ingespannen.

Het idee ontstond omdat vooral in Oost-Europa toendertijd veel pogroms ofwel jodenvervolgingen plaatsvonden (b.v. het toenmalige tsaristische Rusland).

Natuurlijk was na Wereldoorlog II met al de verschrikkelijke jodenvervolgingen en de holocaust in de concentratiekampen van de nazi's het zionisme op z'n hoogtepunt gekomen.

Vele Joodse mensen probeerden uit alle macht naar Palestina te emigreren,soms zelfs illegaal,omdat de Britten,die toen het mandaat over Palestina hadden,hen niet wilden binnenlaten.

Maar op 14 mei 1948 werd uiteindelijk de staat Israël uitgeroepen door Ben Goerion en werd de droom van het zionisme,de vestiging van een eigen Joodse staat,een feit.

Daarna volgde het complexe conflict in het Middeen-Oosten,dat tot op de dag van vandaag onverminderd voortduurt.