Dat ligt eraan wat je als kwaliteit ziet...

Maar bekijk het eens zo, de grootste kostenpost van een musea zijn de kunstwerken zelf. Bijna alle musea zijn gesubsidieerd. Oftewel, ze kunnen meer voor de kunst betalen omdat ze subsidie krijgen. De concurrent die hetzelfde kunstwerk wil bied meer (onder andere ook subsidiegeld) en zo gaat de prijs omlaag. Een mogelijke uitkomst is dat de kwaliteit weinig veranderd maar de prijs van kunst omlaag gaat. Er wordt namelijk veel geld uit de kunst markt gehaald. De prijs wordt door subsidies namelijk (gedeeltelijk) kunstmatig hoog gehouden.

Anders is het voor theaters hun voornaamste kosten zijn acteurs en onderhoud van het pand. Hier kun je je bij afvragen of iets een kwaliteitsproductie is als (bijna) niemand het wil zien. En zo ja, heeft het dan bestaansrecht?

Ik zie het om deze redenen niet als een probleem dat er subsidies worden afgeschaft.