Die van de Vliegende Hollander en Hans Brinker met z’n vinger in de dijk zijn volgens mij het best bekend, ook over de grens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De witte wieven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vrouwtje van Stavoren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bokkenrijders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen legende,maar geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen minnetje waard, maar de bokkenrijders, was dat niet een belgisch verhaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de overlevering waren de Bokkenrijders een bende rovers die in de 18e eeuw de Landen van Overmaas (het tegenwoordige Nederlands Zuid-Limburg, Belgische Voerstreek en Land van Herve) evenals de regio rond Luik, de gebieden vlak over de Duitse grens en de Kempen onveilig maakten. De strooptochten waren over het algemeen gericht tegen boerderijen en pastorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een soort bereden en grensoverschrijdende bende van Nijvel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van de holle boom bij Kraantje Lek.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kwam hier vroeger heel vaak. Eerst met verschillende jeugdkampen en later toen ik in het leger zat. Heb nooit iets vernomen van dit verhaal (legende). Gelukkig maar, anders liep ik daar niet zo rustig rond... :))) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)) mooi verslag is het ..dank u
Johan Cruyff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ellert en Brammert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De heilige Lidwina van Schiedam (no.4). En hier staan ook nog andere legendes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De legende van De Waerdenborch

Waerdenborch een kasteel met een verhaal
Volgens het verhaal voorkomt de rode rijder, een soort mythische ridder in het bezit van een weerwolf, de beroving van en wellicht zelfs de moord op heer Herman, kastelein van De Waerdenborch. Heer Herman wordt verraden door zijn eigen knecht, maar juist als de rovers de slaapkamer van de kastelein zijn binnengedrongen, duikt de rode rijder op, om de schurken te straffen en de kasteelheer te redden. Vreemd is dat de rode rijder is binnengekomen terwijl alle deuren op slot zaten en dat een fazanthaan vanuit een appelboom die avond het slot in de gaten hield.

De rode rijder schijnt in de jaren daarna nog regelmatig gezien te zijn in de omgeving van het Urnenbos. En de weerwolf in de buurt van het padvinderstroephuis. En ook bij het kasteel is het blijkbaar nog steeds niet pluis. Een vrouw uit Rijssen, die er een keer met haar man langskwam, 's morgens in het donker op de hondenkar, voelde ineens dat iemand haar bij de hand had, zonder dat ze iets zag...

Historisch bewijs voor gebeurtenissen uit de legende is er niet. Zo is er bijvoorbeeld bij de opgravingen geen enkele aanwijzing gevonden dat er een onderaardse gang is geweest die De Waerdenborch verbindt met Arkelstein. Toch werd er in 1968 nog gesproken over een vluchtgang, helemaal onder de Holterbroek door, naar Arkelstein aan de Schipbeek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de turfschip van breda is het mooiste verhaal. De 7e provincieen belegeren breda, maar ze komen niet binnen, toen heeft een turf stekker de generaal van de 7e provincieen verteld dat ze schip niet meer word gecontroleerd, omdat hij zo vaak komt.

een paar dagen later gingen 75 man van het staatse leger, verstopt onder het turf, de stad binnen, net als het paard van troye. Alhoewel de spanjaarden met een grote meerderheid waren, sloegen ze door de verasing op de vlucht.