Wat heeft etisch met kunst te maken?

een vraag die ik zo goed mogelijk moet uitleggen voor school.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Het ethische in de kunst gaat over de verhouding tussen kunst en menselijke leefomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, ik denk dat ethisch = alles wat met aanvaarde en gerespekteerde normen in de maatschappij te maken heeft + gekoppeld aan kunst = mooie vormen in de kunst die tegelijk geaccepteerd zijn door de gevestigde orde in de maatschappij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ethiek gaat over wat goed is om te doen, wat slecht is om te doen.
Kunst kan daar uitspraken over doen. Je kan met een kunstwerk bijvoorbeeld laten zien hoe jij vindt dat mensen zouden moeten handelen, of hoe slecht het is dat mensen op een bepaalde manier handelen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Stel dat je bijvoorbeeld vindt dat er veel te weinig aandacht is voor kindermishandeling, en dat kindermishandeling zo snel mogelijk de wereld uit zou moeten. Dan zou je kunstwerken kunnen maken over dit onderwerp, door bijvoorbeeld schilderijen te maken van kinderen die er duidelijk mishandeld uitzien, in de hoop dat mensen die dit zien er geraakt door zullen worden, en zich hier misschien zelfs voor zullen gaan inzetten.

Of als je bijvoorbeeld het naar vindt dat er nog mensen zijn die denken dat homoseksualiteit alleen om sex draait en niet om liefde.
Dan zou je bijvoorbeeld kunstwerken kunnen maken waarop je homoseksuele stellen afbeeldt, waarop je hun liefde voor elkaar en hun kwetsbaarheid laat zien, laat zien hoe weinig hun liefde verschilt van heteroseksuele liefde; in de hoop dat sommige mensen die je werk zien een andere mening over homoseksualiteit krijgen.

Of als je je zorgen maakt over hoe verspillend wij zijn als maatschappij, en je wilt dat mensen beter voor de aarde zorgen. Dan kan je fotoseries maken van gigantische vuilnisbelten, in de hoop dat het mensen aan het denken zet, en ze voortaan wat bewuster consumeren.

Kunstenaars kunnen de mening van mensen over een onderwerp beïnvloeden, het gevoel dat zij bij een onderwerp hebben, en soms zelfs het gedrag van mensen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig niet meer zo heel veel, maar in de kunst uit het verleden zeker wel! Zo sprak Plato er al over, dat kunst pas mooi was, als het ook moreel verantwoord was (beter een slecht gezongen lied over een moreel goede zaak, dan een mooi gezongen lied over immoraliteit). En alle Westerse kunst tot grofweg de Renaissance had als doel niet het mooi zijn, maar moest moreel verantwoord zijn. In het Chistendom had kunst in de eerste plaats als doel om de ongeletterde Christenen toch de Bijbelse verhalen te kunnen tonen. Daarin is ethiek en estethiek dus nauwer met elkaar verweven dan tegenwoordig.