Hoe schrijft een choreograaf de passen en andere balletbewegingen op zodat de dansers het stuk kunnen instuderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

elke beweging in de dans heeft een benaming of een samenvoeging van diverse benamingen... daarnaast bestaan er verschillende manieren van dansnotatie, dat zijn een soort van 'talen' waarmee je bewegingen kunt omschrijven...
De oude Egyptenaren konden dit ook al tot op zekere hoogte met hun hiërogliefen, maar het eerste notatiesysteem verscheen in Spanje rond 1460. In dit systeem symboliseerden letters bewegingen.

Tegenwoordig zijn het Eshkol- en Wachmann-systeem, Benesh-notatie en Labanotatie zijn de drie meest gebruikte notatiesystemen. Zij zijn behulpzaam voor de volgende doeleinden: met deze notaties kan dans worden vastgelegd, zodat zij bewaard kan worden en daardoor later weer opgevoerd.
Naast het gebruik van computers voor het noteren van
dans in een bestaande dansnotatie, is er ook onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van animatieprogramma's, die bij het werk van een danser of choreograaf behulpzaam kunnen zijn. Zo bestaat er het programma Life Forms, waarmee men een animatie kan maken die een danssequentie weergeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bewegingen en danspassen hebben namen. Voorts kunnen tekeningen en nader beschrijvingen gemaakt worden en bestaat de mogelijkheid van het vastleggen van videobeelden etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik mijn leerlingen de cjoreografie wil leren dan doe ik het voor ik tel erbij en geef de passen een naam.. een kick ball change schrijf ik op als een kbc. de passen opschrijven en overbrenegen is niet het belangrijkste maar het tellen..
x

Toegevoegd op 14-05-2009 16:52:37
zo die j moet een H zijn :)