Hoe maak ik een grijze kleur van 2 complementaire kleuren zonder wit of zwart te gebruiken???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (6)

kan niet, hooguit kan je met oranje met blauw (2 complementaire kleuren), een bruin maken die erg naar grijs neigt. dan moet je meer blauw dan oranje gebruiken. eigenlijk heb je dan een vieze blauwe kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart is geen kleur en wit is alle kleuren bij elkaar.
Dus het kan niet.

Kleuren uitleg :
Als wit licht, zoals zonlicht ergens op valt, worden er elektronen door dat licht uit hun baan gegooid.

Zij willen daar niet zijn en vallen terug naar hun oorspronkelijke baan en zenden daarbij licht uit, wat wij zien als b.v blauw.

Als alles wordt teruggekaatst, zien wij het als wit.
Als niets wordt teruggekaatst, blijft het voor ons zwart en wordt al het licht omgezet in warmte.
Daarom is een zwart oppervlak warmer dan een wit oppervlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt exact complementaire kleuren hebt, simpelweg door ze in gelijke hoeveelheden te mengen. Dat is het hele definiërende kenmerk van complementaire kleuren: ze zijn elkaars exacte aanvulling, waardoor je bij vermenging grijs krijgt.

In de praktijk heb je trouwens vrijwel nooit te maken met exact complementaire kleuren, en is het resultaat eerder een soort grijsbruine smurriekleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je van een paar verftubes pakken en uitproberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
één antwoord is maar mogelijk: zwart + wit mengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat verfkleuren op basis van absorptie werken en niet op basis van emissie, kun je met twee complementaire kleuren geen wit maken dus ook geen grijs of zwart.
Meestal beland je is iets vies bruinings en dat heeft ook weer te maken met het feit dat we maar drie kleuren waarnemen.
De breedbandige waarneming van rood (650nM) groen(545 nM) en blauw (450nM) maakt het moeilijk om die receptoren zo een kleurmengsel aan te bieden die op grijs lijkt, om dezelfde wijze waarom je geen wit kunt maken met kleuren verf.
Met een emissiespectrum is grijs dan minder helder wit.
In een emissiespectrum is grijs het probleem omdat je wit en zwart niet kunt mengen zoals met witte en zwarte verf.
Overigens bepalen JE HERSENEN in belangrijke mate de waargenomen kleuren, in boeken over optisch bedrog zijn daar zeer overtuigende voorbeelden van.
Immers maken je hersenen van alle informatie een stereobeeld met diepte, iets wat buitengewoon hoge inspanning vergt en eigenlijk de superieure eigenschappen van ons brein toont.
Het oplossend vermogen van onze ogen is ongeveer 150 miljoen pixels, dus is de resolutie zeer hoog.
Het beeld wat onze ogen feitelijk binnenbrengen is teleurstellend slecht, de hersenen hebben echter een fantastische beeldverbeteraar die ontbrekende delen invullen en er een stak plaatje van maken.

Onze hersenen laten zich echter met wit , zwart en grijs slecht voor de gek houden.
Het maken van exacte grijstinten kan dan ook echt alleen met de dichtheidverhouding tussen wit en zwart ingesteld worden.

Zo valt nu misschien beter te begrijpen dat de printer naast de drie hoofdkleuren ook nog zwart nodig heeft, gelukkig is het papier wit.