Een meander is een bocht in de rivier die ontstaat doordat in de binnenzijde van een bocht het water langzaam stroomt, zodat hier sdiment wordt afgezet. Hierdoor worden de bochten steeds kronkeliger. Totdat door het water zoveel druk op een buitenbocht wordt uitgeoefend dat deze doorbreekt en de rivier weer rechtdoor gaat lopen. Hierdoor ontstaan hoefijzervormige meren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een meander is een bocht in een rivier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een meander is een lus in de loop van een natuurlijke waterloop (beek, rivier of zeestroming). Een opeenvolging van meanders vormt een meanderende rivier.
13 jaar geleden
Het is o.a. een decoratief motief......