Wat is dit object, het is geen passer, waar zou het voor zijn?

Tussen een hoop oude spullen lag dit doosje, maar werkelijk nergens kan ik vinden wat het is, zitten losse wieltjes bij, die je kunt verwisselen.

Picture for question
een jaar geleden
2.1K
Ritsuka
een jaar geleden
Zou het van leerbewerking kunnen zijn?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik ken het apparaat niet, maar ik zie verschillende wieltjes met verschillende tandjes. Alsof het verschillende figuurtjes betreft die je ergens in kunt drukken. In een stuk blik, of zo. Of misschien kun je tussen dat 'katrol' en zo'n tandwieltje een draad stoppen die dan in een figuurtje gedrukt wordt.
Maar wat de exacte toepassing daarvan is, dat zie ik ook zo 1-2-3 niet.
Kun je iets meer vertellen over de context ? Waarom heeft het b.v. volgens jou met metaalbewerking te maken ?
Inekez1
een jaar geleden
Lijkt me een oud radeermes, met verwisselbare mesjes om vouwlijnen, rillijnen en stikselgaatjes te maken in leer. Of het middelste wieltje alleen een geleidewieltje is om het radeerwieltje mooi recht te houden (zal enigszins speling in komen omdat het een verwisselbaar systeem is) of dat dat ook gebruikt kan worden om draad o.i.d. over te geleiden weet ik niet. Ik zie niet in hoe dat draad dan moet lopen zonder hopeloos in de knoop te raken in die wieltjes.
Amadea
een jaar geleden
Staat er iets van een merknaam of logo op de buitenzijde van de doos?

Antwoorden (1)

Mogelijk / waarschijnlijk een radeerpen. Werd vroeger gebruikt om patroontekeningen over te zetten op een ander stuk (semi-doorzichtig) papier. Elk wieltje tekent een andere, te onderscheiden lijn, waarlangs je dan de stof voor een jurk, broek of overhemd kunt knippen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord. Op één patroontekening staan alle te knippen delen stof over elkaar heen getekend, anders krijg je een erg groot vel papier. Om in die warboel dan toch je weg te vinden worden er verschillende lijnen gebruikt met stippels en strepen. Vandaar die verschillende wieltjes. Zo te zien zit er een tweede, vast wieltje op waar je dan inkt op kon doen.
een jaar geleden