Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit zwaardvormig object? Er staat zuidland op met een vlag, je kan hem ophangen

Hallo allemaal!

Ik was benieuwd of iemand weet wat dit is?
Tijdens het verbouwen had ik dit gevonden en kon op het internet niet vinden.
Hebben jullie een idee?
Er staat op zuidland met de zuidlandse vlag en je kan hem ophangen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Misschien kan de Historische Vereniging Zuytlant je hiermee helpen, als je op deze website geen antwoord krijgt. De website van de vereniging is https://www.zuytlant.nl/. Overigens is het wapen van de (voormalige) gemeente afgebeeld op het ding, niet de vlag. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wapen_van_Zuidland en https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Zuidland.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Leuk om jullie reactie te lezen!! Mijn reactie heeft lang geduurd... Ik ga het gelijk even navragen bij zuytland, ben wel benieuwd. Ik heb het idee dat het geen brievenopener is aangezien hij hol is aan de achterkant, daarnaast zie je bovenin bij zijn hoofd dat er een gat zit. Het lijkt meer of je het ergens kan ophangen. Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ik denk niets meer dan een souvenir als sierobject.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste Marjan, Het was waarschijnlijk wel een souvenir, maar had ook een functie. Zie mijn antwoord
Dit is een simitarra (kromzwaard) briefopener. Deze heeft het Wapen van Zuidland. Mijn oma had er vroeger één met een ander wapen. Als kind vond ik het een fascinerend object dat op haar secretaire lag. Ik mocht er niet mee spelen want het was scherp. Dat liet mijn oom zien door er een dubbelgevouwen vel papier mee te snijden. Herkende hem meteen aan het mannetje. De geur, wanneer ik hem een tijdje had vastgehouden, staat me nog erg bij. Leuk om het hier terug te zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
@Dick, wat een leuke informatie! Ik word er alleen nóg nieuwsgieriger van! De vraagsteller misschien ook. Werden deze briefopeners verkocht? Of werden ze gegeven als relatiegeschenk? Welke organisatie gaf ze dan als relatiegeschenk? In welke tijd was dat? Dus hoe oud is het object? En is er een relatie tussen het poppetje en de gemeente Zuidland? Welke? Wat stelt het poppetje eigenlijk voor? Was 'jouw' briefopener ook een met een wapen van een Zuid-Hollandse gemeente, dus in de buurt van Zuidland? Of zijn deze briefopeners in een grotere regio uitgebracht?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni sorry, veel meer dan dat weet ik er niet van. Ik was 9 jaar toen m'n oma verhuisde (1968) naar een seniorenwoning en de secretaire heb ik nooit meer teruggezien. Zij woonde in het Westland. Of het een relatiegeschenk was durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het mannetje was een soort musketier achtig figuur en volgens mij hetzelfde als op de afbeelding. Ik denk (maar dat is mijn vermoeden nu) dat de wapens er later opgesoldeerd of misschien zelfs gelijmd werden.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing