Waarom is 24 december niet de laatste dag van het jaar?

De tijdtelling is gebaseerd op de geboorte van Christus (24 december), dus waarom is de 31e de laatste dag van het jaar en niet de 24e?

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

24 december kan niet de laatste dag van het jaar zijn. Want de geboorte van Christus is oorspronkelijk niet op 24 december. De datum 24 december is eeuwen later bedacht.
De tijdtelling van een jaar begint van oudsher op 1 maart. Daarom is september in feite de zevende maand (sept = zeven), oktober de achtste maand, november de negende maand en december de tiende maand.
Pas in het jaar 330 is in Rome 24/25 december als geboortedatum van Christus gekozen, in verband met het aloude zonnewendefeest - met de bedoeling dit feest te vervangen door het feest van de Heiland.
Daarvoor (voor het jaar 330) werd de geboorte van Christus gevierd in het voorjaar, op verschillende data in maart, april en mei - want het was tijdens de (echte) geboorte van Christus 's nachts niet koud (zoals nu op 24 december); immers de herders lagen buiten.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.,
Oudejaarsdag 31 december bevat nog elementen van de verdrijving van boze geesten. Vroeger vooral oudejaarsvuren, tegenwoordig het afsteken van vuurwerk en het op andere manieren lawaai maken.
Pas sinds de 18de eeuw raakte in Nederland de kerkelijke viering van de oudejaarsavond steeds meer ingeburgerd. De echte stimulans hiervoor kwam in 1817 van de Algemene Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk.
En dan het antwoord op de vraag waarom de geboorte van Christus op 25 december wordt gevierd. Wel, theologen hebben in vroeger tijden berekend dat de onbevlekte ontvangenis van Maria op 25 maart moet hebben plaatsgevonden. Enig rekenwerk levert dan als datum op: 25 december. (Bron: de Volkskrant, 23 december 2021)
Toegevoegd op 24 december 2021 08:31: tekst