Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is de schilder van dit schilderij? Er staat linksonder ‘Paris’ daaronder ‘Du Pre’ onderstreept.

Gekregen uit een erfenis. Ondanks de duidelijke handtekening kan ik hem niet terugvinden en ben wel nieuwsgierig. Er staat linksonder ‘Paris’ daaronder ‘Du Pre’ onderstreept. Wie weet iets?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Het stelt de Bloemenmarkt (Marché aux fleurs) op de Place de la Madeleine in Parijs voor. Maar tussen de vele schilderijen die hier door diverse kunstenaars van gemaakt zijn komt deze niet voor. De eerste van de twee pilaren onder de Griekse tempel rechts lijkt er zo onderuit te kunnen schuiven. De bloemen zijn niet als zodanig herkenbaar, lijken meer op herfstblaadjes. En zo zijn er meer aanwijzingen dat dit een amateurwerk betreft. Door wie het gemaakt is zal vermoedelijk niet meer te achterhalen zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Zeer waarschijnlijk is het de Franse kunstenaar Jules Dupré (1811 - 1889). Dupré was de zoon van een eigenaar van een porseleinfabriekje in Parmain, aan de Oise. Hierdoor schilderde Dupré aan het begin van zijn loopbaan vooral op porselein. Daarnaast kreeg hij les van de landschapsschilder Michel Diebolt.
Du Pré was vooral landschapschilder, maar heeft ook in Parijs gewerkt.
Bronnen:
De stijl van jouw schilderij is ook typisch 19e eeuws.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Kijk eens even naar de signatuur van die persoon, dat is hem 100% NIET.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen min van mij, maar er zijn 3 signaturen bekend van Jules Dupre:
JD, J Dupre en Jules Dupre. Geen Du Pre.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hebben jullie de signaturen op het schilderij gezien?? Ik niet. Als de vraagsteller de vergroting van het signatuur zou hebben gegeven was het een stuk duidelijker geweest,
Amadea
6 jaar geleden
Open de afbeelding in een nieuw venster en klik erop om 'm te vergroten. Dan is heel goed zichtbaar dat er in een amateuristisch handschrift Du Pre (zonder é) staat.
Du Pre Paris is inderdaad een signatuur.
Het is geen signatuur van 1 van de bekende schilders die Depre heetten.
Ik heb er heel veel gevonden van Jules tot Daniel en nog vele anderen.
Zij signeerden allemaal niet met Du Pre Paris.
Wie er wel achter zit? Geen idee.
Op Google vond ik wel eenzelfde signatuur, van een Parijs tafereel, gemaakt met dezelfde materialen.
Ik geef je een link van de site en foto.
Al is de vraag niet volledig beantwoord, hoop ik je toch geholpen te hebben (voor een deel).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt me zeker geholpen! Ik kwam tot dezelfde conclusie naar wat speurwerk dat Jules dupre en anderen een heel ander signatuur hadden dus ik denk ook niet dat het van hen is. Maar, ik ben een leek op dit gebied dus twijfelde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De twee signaturen zijn hetzelfde maar naar mijn idee een heel ander handschrift. Kan daar een reden voor zijn in de schilderkunst dat meerdere schilders eenzelfde signatuur gebruikte?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat weet ik ook niet.
Maar als je al kijkt naar het aantal signaturen van Jules Dupre......
Julien Dupre bijvoorbeeld deed het ook op meerdere manieren.
Ik weet wel dat de bekende DuPre schilders van de 19-de eeuw zijn.
De Parijse straattaferelen zijn uit de 20-ste eeuw.
Neem anders eens contact op met icollector. Misschien kunnen zij je verder helpen.
Wat een speurtocht ;-) maar wel leuk!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing