Werkt zon slaapcursus echt, om een taal te leren?

Ik heb een cursus Spaans geleerd, waarbij ze met een soort hypnose muziekje om de achtergrond, je een taal proberen te leren.
Het is de bedoeling dat je slaapt, dan moet gaat die woorden & zinnen opnoemen in NL en daarna in het Spaans, dit herhaalt die een paar keer per zin/woord.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Psychologen zijn met die theorie: slapend leren gekomen. Het is blijkbaar wel effectief omdat tijdens het slapen er specifieke hersengolven optreden die de hersenen helpen om nieuwe informatie te verwerken. Maar helaas is het niet zo dat als we gaan slapen met een cursus we de volgende dag vloeiend kunnen praten van wat wij gehoord hebben. Je moet er iets voor doen. je moet het echt willen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Wat is je bron van " psychologen zijn met de theorie slapend leren gekomen " ? En dan een andere bron dan de verkopers van deze methodiek geven.
LeonardN
5 jaar geleden
@Erna55
https://www.hpdetijd.nl/2014-07-01/slapend-leren-zo-leert-u-een-nieuwe-taal-terwijl-u-slaapt/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24962994
Niet om een volledige taal te leren, maar wel om het "woordjes-stampen" te versnellen, althans dat is uit onderzoek gebleken.

https://www.hpdetijd.nl/2014-07-01/slapend-leren-zo-leert-u-een-nieuwe-taal-terwijl-u-slaapt/

Het kost vaak een hoop tijd om een nieuwe taal te leren. Veel studie en discipline, zeker als de jaartjes gaan tellen. Maar het kan nu ook anders. Gewoon tijdens het slapen. Want luisteren naar andere talen terwijl we slapen helpt bij het leren ervan. De woorden prenten zich dan in no time in het geheugen.

Dat heeft een team van Zwitserse psychologen ontdekt, al moeten we er wel wat voor doen. Voor het onderzoek werd aan zestig Duitse studenten gevraagd om ‘s avonds om 10 uur een reeks Nederlandse woorden te leren. De helft van de proefpersonen mocht daarna gaan slapen. Tijdens hun slaap werden de woorden die ze geleerd hadden in de vorm van langzaam gesproken audio-fragmenten afgespeeld naast het bed. Dat gebeurde overigens alleen buiten de periodes van de REM-slaap. De andere proefpersonen bleven wakker en kregen dezelfde opnames te horen. De slapers werden om 2 uur ‘s nachts weer wakker gemaakt. De studenten die in hun slaap naar de woorden geluisterd hadden, bleken beter in staat om zich de woorden te herinneren dan de studenten die wakker gebleven waren. Ook konden de slapers de woorden makkelijker vertalen.

Hier is het onderzoek te vinden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24962994
===
Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan, en het is maar de vraag of je met zelf wat rommelen een vergelijkbaar resultaat neer kan zetten. Overigens leerden de proefpersonen dus ook de woorden zelf voor ze gingen slapen.

Dus nee een taal leren zal je niet lukken in je slaap. Het zou wel ondersteunend kunnen werken.
Toegevoegd op 06 april 2019 09:24: tekst