Waarvoor dient een kruik met 2 teuten? Tussen de teuten is er een brug.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Ivana
6 jaar geleden
Die brug is een handvat. Verder ziet het er uit alsof een tuit is om te vullen en een om te schenken. Ik heb dit nog nooit gezien. Is dit rubber of steen?
SimonV
6 jaar geleden
Deze kruik werd vóór 500 voor Christus ontwikkeld door inheemse groepen aan de Peruaanse kust. Deze werd voor het eerst gebruikt door de Paracas-cultuur, later overgenomen door de Nazca.
Oorspronkelijk bedoeld om uit twee tuiten te kunnen gieten, denk ik. https://en.wikipedia.org/wiki/Double_spout_and_bridge_vessel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoord

Het beste antwoord

Deze kruik werd vóór 500 v.Chr. ontwikkeld door inheemse volkeren aan de Peruaanse kust en voor het eerst gebruikt door de Paracas-cultuur, later overgenomen door de Nazca.

Een voordeel is dat je iets gemakkelijker schenkt met luchttoevoer aan de andere kant.
Daarnaast hoef je de kruik niet te draaien als je iemand tegenover je in wilt schenken.
Omdat de tuiten vrijwel altijd identiek zijn, is het niet waarschijnlijk dat één tuit als (groter) toevoergat voor de drank bedoeld is.
SimonV
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
bedankt Ook voor mij een waardevol antwoord. PLUS
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kruik weegt 3270 gram. Heb ze gekocht in de kringloopwinkel. Geen idee hoe oud ze is