Is er volgens de orthodoxe gelovigen een macht die machtiger is dan God?

Voor school moet ik een werkstuk maken. Dit is een van de levensvragen waar ik een antwoord op moet geven. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Nee natuurlijk niet wie is er hoger en machtiger dan god in het geloof niemand en niets.
erotisi
7 jaar geleden
Als je de vrije wil ook als macht beschouw over je eigen keuzes dan zou je die macht kunnen zien als machtiger dan God.
Daar zijn echter wel wat kanttekeningen bij te plaatsen. Zo is er in sommige religies in meer of minder mate sprake van predestinatie wat ongeveer impliceert dat jouw eigen keuzes eigenlijk al vast liggen in het plan van God. Wel een lastig thema binnnen de theologie.
Daarnaast kun je nog stellen dat de macht van de vrije wil een macht die gegeven is door Gods macht omwille van de Liefde. Wel te verstaan dan natuurlijk die menselijke macht nooit groter zal zijn dan Gods macht

Antwoorden (1)

Geloven in een macht die machtiger is dan God zou volgens orthodoxe gelovigen niet kunnen.
God is in monotheïstische religies het Opperwezen, een hogere macht die de unieke schepper en onderhouder is van al het bestaande. Monotheïsme is het geloof in het bestaan van één God.
Als er een hogere macht zou zijn dan God, zou God dus niet de Opperalmachtige zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Interessante Wikipedia site
https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Orthodoxe_Kerk