Hoeveel duivels bestaan er? En hoe heten ze?

Ik dacht dat er in totaal een stuk of 9 waren, maar nergens op het internet is er iets hierover te vinden. Als je het aantal weet zou het fijn zijn om de namen er bij te zetten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duivels bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is uiteraard waar, maar ik had het over hoeveel er bestaan in de mythologie
kierkegaard47
7 jaar geleden
Het hangt er vanaf wat je precies met duivels bedoelt, en aan welke mythologie/stroming je precies refereert. Duivels in de zin van demonen kunnen er talloze zijn. Heb je het over "de" duivel (een specifiek personage), dan zal het afhangen van de precieze mythologie. In het traditionele christendom worden bv. satan (='de aanklager'), de duivel, en lucifer als één en dezelfde gezien, Maar er zijn inderdaad andere uitleggen die bv. de rol van lucifer en de duivel splitsen. Dan is er soms onder de 'hoofd'duivel, een hele hiërarchie aan 'lagere' duivels te vinden. In sommige stromingen wordt een beperkt aantal hoogste duivels direct onder "de" duivel ook met naam (en soms werkgebied) genoemd. Bij andere godsdiensten kan het uiteraard nog weer heel anders lopen. Houd er ook rekening mee dat bv. duivels, zoals in de klassieke schilderijen verbeeld, een samensmelting van verschillende mythologiën (bv. grieks en joods/christelijk) kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Manonnetje,
Het domste wat een mens kan doen is het bestaan van zijn vijand ontkennen.
erotisi
7 jaar geleden
Dat is niet het domste denk ik, het niet erkennen van Hem die jou bemint is 'dommer' ; -)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henkaren: dom is geloven in iets wat niet bestaat. Iets wat niet bestaat kan je vijand ook niet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Manonnetje3,
Geloven dat hij niet bestaat is ook geloven! @erotisi,
Ik denk dat je gelijk hebt.

Antwoorden (2)

Er staan in de mythologie 2 duivels

Satan en Lucifer (het kan zijn dat er nog 1 is)

Toegevoegd na 18 minuten:
Maar officeel: Duivels bestaan niet xxxx

Toegevoegd na 20 minuten:
Dit is de site waarop ik die 2 las (er waren er wel meer namen voor)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik meende toch echt dat er een stuk meer dan 2/3 waren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wacht ik die de site kopiëren waar ik dat las
Erna55
7 jaar geleden
Voor de duivel bestaan er in de wereld heel veel verschillende namen. Lucifer, Satan, Beelzebub, de antichrist, het beest, 666, Mephisto.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En mijn luidruchtige buurman niet te vergeten...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Hahaha!
Ik ken maar een duivelsnaam en dat is Beëlzebup. Hij is de opperduivel.