Is er een typische verjaardagstaart/naamdagstaart die bij deze gelegenheden wordt gegeten?

Ik zou graag voor een Poolse kennis een taart (of natuurlijk iets anders, wat bij deze gelegenheid past) willen maken als cadeau.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Zij het dat lang niet iedereen zich meer aan die traditie houdt, maar ze kennen de gewoonte wel.

In Polen vieren sommigen hun geboortedag en anderen vieren hun naamdag. Polen is namelijk een zeer katholiek land, daarom wordt er van oudsher de naamdag gevierd – dat is de dag van de beschermheilige naar wie men genoemd is. Maar in de streken Kashubië en Opper-Silezië geeft men voorkeur aan het vieren van de verjaardag.
Ten behoeve van kinderen worden vaak beide dagen gevierd. En hoe doen ze dat daar?:

De jarige krijgt meestal bloemen en soms een geschenk. Een man krijgt vaak een fles goede alcohol. Naaste familie geeft geld in een envelop, met daarbij een felicitatiekaart met ondertekende wensen. Dat is een goede manier om iemand te helpen zijn dromen te verwerkelijken. Het traditionele Poolse verjaardagsfeestje begint aan het einde van de middag (tussen 5 en 6 uur) en vindt, met familie en vrienden, thuis plaats. Veel eten wordt daartoe bereid.

De verjaardagstaart is een crèmetaart, versierd met kaarsen die worden uitgeblazen (het aantal geeft de leeftijd van de jarige aan) of met cijfers van was.
Amadea