Het betreft een woordgrapje. Ter kaperen varen is een oud-Hollands volksliedje en het ging er om, om de kapers en het tuig uit Barbarije een lesje te leren. Michiel de Ruyter heeft dat gedaan. Daar hadden de slavenhandelaars en boeven in Noord-Afrika niet van terug. De 'baarden' zijn dus een verwijzing naar 'Barbarije'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat het anders geen echte mannen zouden zijn.
(Kan er nix aan doen, zo gaat het liedje)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn er maar weinig "echte mannen" tegenwoordig XD
Zij die willen te Kaapren varen, moeten mannen met baarden zijn. Jan, Pier, Tjoris en Corneel, die hebben baarden, die hebben baarden.
Jan, Pier, Tjoris en Corneel, die hebben baarden,
zij varen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zo ging dat!
Bijna dan. Het waren Jan, Piet en Joris. En Corneel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is écht ; Jan, Pier, Tjoris en Corneel !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry AW maar Jera heeft gelijk, het is inderdaad Pier & Tjoris.
+1
AWM
14 jaar geleden
Mijn nederige excuses. Jullie hebben helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AW: die kennis heb ik te danken aan een oude collega die ons dat meldde, ik heb dat stadium dat ik hem niet geloofde en het op moest zoeken al 2 jaar geleden gehad :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige is dat als je alle versies zingt, je het verschil nauwelijks hoort.
Misschien is dit een lied uit de tijd dat alles nog mondeling werd overgedragen ?
als ze geen baarden droegen klopte het liedje niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahha
Misschien omdat ze een bepaalde leeftijd bereikt moesten hebben voor ze volwassen genoeg waren bevonden om mee te kunnen gaan
anneliez
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bingo, dit is het. Naar de Kaap varen was nogal een gevaarlijke tocht, waar je volgens het liedje geen jochies mee moet nemen die nog niet eens baardgroei hebben.
Het waren moslimfundamentalisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een baard had, was je oud genoeg om te zuipen, roven en verkrachten, kortom om ter kaapren te varen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dan natuurlijk echte mannen waren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ze baarden moesten dragen is mij ook niet helemaal duidelijk, maar de namen zijn in ieder geval Jan, Pier, Tjoris en Corneel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Piert en Joris, natuurlijk.
rose
14 jaar geleden
Blijkbaar zag ik dit fout, er wordt op het web veel gesproken over Pier en Tjores.
In de tijd dat Jan,Pier,Joris en Corneel de 7 zeeën bevoeren,gingen er veel schpen verloren(naar de kelder).
Als zo'n zeebonk dan in het water terecht kwam,was zo'n 2e handvat gemakkelijk om ze er aan uit te vissen. Vandaar dat men voor mannen met baarden koos,die waren n.l. herbruikbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen met baarden wilde, toen al, zoveel zeggen als : ruige mannen, mannen met ballen. Geen fatjes, dandies of rijkeluiszoontjes dus.

Jan, Pier, TJoris en Corneel (de juiste namen) waren blijkbaar van dat slag, dus die mochten mee 'te kaperen varen'; op zeeroverstocht dus. Hoewel 'zeerovers' in die tijd vaak een beetje ander verhaal was dan nu ; de beste waren in dienst van verschillende landen om zo veel mogelijk buit te vergaren. Zoals Michiel de Ruiter en cornuiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Foutje van mijn kant ; Piet Hein is denk ik de bekendste kaper geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ik dacht altijd dat in 'te kaperen varen' kaperen (of Kaap'ren) een verbastering was van Kaap Hoorn.
Omdat ze volwassen moesten zijn...aan broekies hadden ze niets op de kaapvaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fungus zong dit nummer in 1975 op de LP Lief ende Leid.
Een nummer voor alle Nederlandse kapers.
Wij (Nederland in de 17e eeuw) hadden veel kapers, zoals: Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein zijn naam is klein......

Wie van de regering een Kaperbrief had ontvangen
mocht legaal vijandige schepen kapen.

Al die willen te Kaap'ren Varen
moeten mannen met baarden zijn.
Jan, Piet, Tjoris en Corneel,
die hebben baarden, die hebben baarden.
Jan, Piet Tjoris en Corneel
die hebben baarden en varen mee.

Al die willen de walrus kelen
moeten mannen met baarden zijn.

Al die duivel noch helle vrezen,
moeten mannen met baarden zijn.

Kijk een naar de mannen afgebeeld in de 17e eeuw: de ruige mannen allemaal met baard. In die tijd wilde elke stoere jongeman een graantje meepikken op de schepen van Piet Hein en consorten.
Dus: Geen baard, niet stoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan boord waren er niet erg veel scheermessen en van nature lui, scheerden ze zich dan ook niet. 't Was ook een onderscheidingteken tegenover de scheepsjongens die de laagste in rangorde waren