Waar staat de kleur geel voor?

Rood staat voor liefde, gevaar, haat. Groen staat voor goed, veilig. Maar wat betekent geel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Geel is een kleur die opvalt, ze bevat het meeste licht van alle kleuren. Doordat ze zo opvallend is, wordt geel vaak gebruikt in de reclame of als signaalkleur in het verkeer en in de techniek. Gele auto’s zijn dankzij het feit dat ze opvallen, ook minder betrokken bij verkeersongelukken. Ik weet wel waarom ik al jaren in een gele Twingo rondsnor.

De kleur geel wordt ook vaak geassocieerd met de zon en de zon wordt dan op haar beurt weer geassocieerd met licht en leven. Geel doet ons ook aan de lente denken, denk maar aan de meeste lentebloemen die een gele kleur hebben of aan de schattige kuikens die in de lente uit hun ei komen. Vandaar dat de paaskleur bij uitstek ook geel is.

Geel werd in het oude Egypte als mooi ervaren. De vrouwen droegen er kegeltjes van goudgele, zoetruikende was op hun hoofd. Door de zonnehitte en hun lichaamswarmte smolten die kegeltjes in de loop van de dag en droop dan over het bovenlichaam van de vrouwen. Verder kleurden zij hun lichaam met een verfstof die gele oker heette.

In China geloofde men dat de leden van de keizerlijke familie rechtstreekse afstammelingen waren van de zon en zij alleen mochten dus de gele kleur dragen. Als gewone burgers geel droegen wachtte hen de doodstraf.

In Griekenland en Italië (vooral in Rome) was het dan zeer populair om geel-blond haar te hebben. Nadat het haar met een speciaal middel was gewassen, gingen zowel mannen als vrouwen er uren in de zon zitten, om hun haar te bleken. Ze gebruikten ook speciale haarverven of blonde pruiken afkomstig van verslagen Germanen.
Ook nu nog zijn blondines vaak populairder dan donkere types.
In de Middeleeuwen werd geel in verband gebracht met haat en vijandschap.
In Azië wordt geel nog steeds beschouwd als een heilige kleur. Het is ook de spirituele kleur van het Boeddhisme.

Geel is ook de kleur van wijsheid, groot denkvermogen en hoge intelligentie. Ze activeert de hersenen, zet aan tot werkzaamheid. Geel is de kleur van creativiteit en fantasie en is ook een goed middel tegen neerslachtigheid.

Wie geel als favoriete kleur heeft, streeft naar veelzijdigheid, tracht voortdurend zijn of haar kennis uit te breiden, is geestelijk levendig en reist graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Warmte.
Geel staat voor warmte, denk maar aan de zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals grijs staat voor een gematigde mix van zwart & wit, zo staat geel voor hetzelfde tussen groen en rood in de fotografie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel Geel is een kleur die opvalt, ze bevat het meeste licht van alle kleuren. Doordat ze zo opvallend is, wordt geel vaak gebruikt in de reclame of als signaalkleur in het verkeer en in de techniek. Gele auto’s zijn dankzij het feit dat ze opvallen, ook minder betrokken bij verkeersongelukken. Ik weet wel waarom ik al jaren in een gele Twingo rondsnor.

De kleur geel wordt ook vaak geassocieerd met de zon en de zon wordt dan op haar beurt weer geassocieerd met licht en leven. Geel doet ons ook aan de lente denken, denk maar aan de meeste lentebloemen die een gele kleur hebben of aan de schattige kuikens die in de lente uit hun ei komen. Vandaar dat de paaskleur bij uitstek ook geel is.

Geel werd in het oude Egypte als mooi ervaren. De vrouwen droegen er kegeltjes van goudgele, zoetruikende was op hun hoofd. Door de zonnehitte en hun lichaamswarmte smolten die kegeltjes in de loop van de dag en droop dan over het bovenlichaam van de vrouwen. Verder kleurden zij hun lichaam met een verfstof die gele oker heette.

In China geloofde men dat de leden van de keizerlijke familie rechtstreekse afstammelingen waren van de zon en zij alleen mochten dus de gele kleur dragen. Als gewone burgers geel droegen wachtte hen de doodstraf.

In Griekenland en Italië (vooral in Rome) was het dan zeer populair om geel-blond haar te hebben. Nadat het haar met een speciaal middel was gewassen, gingen zowel mannen als vrouwen er uren in de zon zitten, om hun haar te bleken. Ze gebruikten ook speciale haarverven of blonde pruiken afkomstig van verslagen Germanen.

Ook nu nog zijn blondines vaak populairder dan donkere types.

In de Middeleeuwen werd geel in verband gebracht met haat en vijandschap.

In Azië wordt geel nog steeds beschouwd als een heilige kleur. Het is ook de spirituele kleur van het Boeddhisme.

Geel is ook de kleur van wijsheid, groot denkvermogen en hoge intelligentie. Ze activeert de hersenen, zet aan tot werkzaamheid. Geel is de kleur van creativiteit en fantasie en is ook een goed middel tegen neerslachtigheid.

Wie geel als favoriete kleur heeft, streeft naar veelzijdigheid, tracht voortdurend zijn of haar kennis uit te breiden, is geestelijk levendig en reist graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Energie, vreugde, geestkracht, luchtigheid en lichtheid van het bestaan

Binnen religie betekent de kleur geel vreugde/blijdschap, Jezus als Licht der wereld (louter goedheid), Gods Woord, in het licht brengen, maar ook roeping, kracht, wapen in geestelijke strijd en lofprijzing.
Bij de seizoenen geeft geel eind lente (juni) aan. Zomermaand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je dit liedje?

Rood is de liefde.
Geel is de haat.
Groen is de hoop.
En grijs is het kwaad.
Blauw is de trouw, ja blauw is de trouw.
Wit is de onschuld en zwart is de rouw.
13 jaar geleden
nouw wat ik van me ouders meegekregen is dat geel jarloers betekend warom weet ik niet maar dat heb ik mee gekregen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel staat voor haat
rood liefde
blauw hoop

Toegevoegd na 6 uur:
sorry groen is voor de hoop, en blauw is voor de trouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geleerd dat je gehaat wordt als je gele bloemen krijgt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jammer, want wat staat er nou mooier dan een geel boeketje vrolijkheid in je kamer.
Misschien vind je deze vraag op GV met antwoorden ook wel interessant: zie bron

Toegevoegd na 2 minuten:
Geel Geel is een kleur die opvalt, ze bevat het meeste licht van alle kleuren. Doordat ze zo opvallend is, wordt geel vaak gebruikt in de reclame of als signaalkleur in het verkeer en in de techniek. Gele auto’s zijn dankzij het feit dat ze opvallen, ook minder betrokken bij verkeersongelukken. Ik weet wel waarom ik al jaren in een gele Twingo rondsnor.

De kleur geel wordt ook vaak geassocieerd met de zon en de zon wordt dan op haar beurt weer geassocieerd met licht en leven. Geel doet ons ook aan de lente denken, denk maar aan de meeste lentebloemen die een gele kleur hebben of aan de schattige kuikens die in de lente uit hun ei komen. Vandaar dat de paaskleur bij uitstek ook geel is.

Geel werd in het oude Egypte als mooi ervaren. De vrouwen droegen er kegeltjes van goudgele, zoetruikende was op hun hoofd. Door de zonnehitte en hun lichaamswarmte smolten die kegeltjes in de loop van de dag en droop dan over het bovenlichaam van de vrouwen. Verder kleurden zij hun lichaam met een verfstof die gele oker heette.

In China geloofde men dat de leden van de keizerlijke familie rechtstreekse afstammelingen waren van de zon en zij alleen mochten dus de gele kleur dragen. Als gewone burgers geel droegen wachtte hen de doodstraf.

In Griekenland en Italië (vooral in Rome) was het dan zeer populair om geel-blond haar te hebben. Nadat het haar met een speciaal middel was gewassen, gingen zowel mannen als vrouwen er uren in de zon zitten, om hun haar te bleken. Ze gebruikten ook speciale haarverven of blonde pruiken afkomstig van verslagen Germanen.

Ook nu nog zijn blondines vaak populairder dan donkere types.

In de Middeleeuwen werd geel in verband gebracht met haat en vijandschap.

In Azië wordt geel nog steeds beschouwd als een heilige kleur. Het is ook de spirituele kleur van het Boeddhisme.

Geel is ook de kleur van wijsheid, groot denkvermogen en hoge intelligentie. Ze activeert de hersenen, zet aan tot werkzaamheid. Geel is de kleur van creativiteit en fantasie en is ook een goed middel tegen neerslachtigheid.

Wie geel als favoriete kleur heeft, streeft naar veelzijdigheid, tracht voortdurend zijn of haar kennis uit te breiden, is geestelijk levendig en reist graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geel staat voor de lievelingskleur van mijn vriendje (A)
En voor pasen, en voor een lekker warm zonnetje in de zomer. De bijtjes en de bloemetjes. Geel betekent (voor mij dan) vooral heel veel blije dingen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus nog een kleine aanvulling: in de leer van de chakra's staat geel voor het derde chakra, de zonnevlecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel: licht, luister, glorie, kleur van de zon, afgunst, verraad (Pasen, lente).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de kleur geel denkt men nog wel eens aan jaloezie of verraad. Dat negatieve beeld stamt uit het middeleeuwse christelijke Europa. Judas wordt vaak in het geel afgebeeld. Maatschappelijk uitgestotenen als joden, moslims, heksen, ook in het geel. In Islamitishe landen waren het de christenen die geel moesten dragen,. De Jodenster in Nazi-Duitsland was ook geel. Maar mensen worden vaak blij bij het zien van de kleur geel. Kinderen houden van geel en in China was geel een goddelijike kleur die alleen de keizer mocht dragen.
Als je geel draagt wil je zoiets zeggen als: kijk. hier ben ik. Geel staat voor een nieuwe periode, voor de lente, voor nieuwe mogelijkheden, voor het licht in de duisternis. Geel is de zon, het is kracht. Geel is een sterke kleur die hoort bij wijsheid, levenswarmte en bescherming. Het is een veilige, koesterende kleur. Geel is een kleur die opvalt, ze bevat het meeste licht van alle kleuren.
Je kunt het beste dromen in geel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel staat ook voor communicatie.