Mag je munten hoduen die je hebt gevonden ?

Normaal, als je gaat graven, dan heb je toestemming nodig van de eigenaar van het grond.
En als ik nu in mijn eigen tuin ga graven.
Moet ik dan mijn vondsten afgeven?
Want dan is die grond in mijn bezit.
Want als je archeologiche materiaal vind moet je die ook afgeven.
Ik zie ook op Youtube mensen die al die munten die ze vinden, houden.
Mag dat wel,
Maar geld die regels ook als je maar kleine munten vind die niks waard zijn.
En wat als je gouden munten vind of munten die veel waard zijn.
En ik woon in Belgie.
Want misschien is de regels anders in Nederland.

Toegevoegd na 7 minuten:
Vraag is : Mag je munten houden die je hebt gevonden ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Stel je voor dat jij een vondst doet in je eigen tuin. De vondst is van onschatbare archeologische waarde (de financiële waarde doet er nog even niet toe) dan kun je je voorstellen dat de archeologische dienst daar ook van wil weten. Zij willen je vondst dan kunnen onderzoeken en eventueel zelfs beschermen.

Dit verklaart waarom je archeologische vondsten in principe ALTIJD moet melden bij de archeologische dienst.
In principe geldt dat ook voor de oude munten e.d. Dat aan die plicht vaak geen gehoor gegeven wordt is een andere zaak.

Een vondst, door niemand geclaimd als gestolen o.i.d, is financieel gezien in principe wél van jou. Jij mag binnen de wettelijke kaders je vondst verkopen, of zelf houden. Vindt je het in de tuin van een ander, dan is het (financieel gezien) in principe bezit van die ander, tenzij jullie onderling anders overeenkomen of overeengekomen zijn.

Voor bepaalde archeologische stukken gelden wettelijke beperkingen. Zo mogen ze b.v. niet vernietigd worden, of naar het buitenland gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dit is de antwoord die ik exact wou, anders had ik wel een schuldgevoel als ik een munt o.i.d zou vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord beantwoord mijn vraag, exact wat ik wilde.