wat is het verschil tussen liberty en freedom?

Bijv. de statue of liberty in de VS, waarom heet dit niet statue of freedom?
is het gewoon hetzelfde en is het random gekozen of zit er echt een verschil in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

'Freedom' is vrij zijn van iets en 'liberty' is de vrijheid hebben om iets te doen. Er zijn nog veel andere manieren waarop je deze begrippen kunt benaderen (Google maar eens) maar ofschoon ze beide 'vrijheid' betekenen, kun je ze niet op dezelfde manier in alle omstandigheden gebruiken, ze zijn niet synoniem.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bron?
Computoon
8 jaar geleden
http://eyler.freeservers.com/JeffPers/jefpco26.htm
Freedom is iets wat je doet zonder dat je verhinderd wordt door externe controle.

Liberty is de 'freedom' die door externe controle is gegeven aan een bevolking.

Het is dus de overheid de vrijheid (liberty) geeft om vrij te handelen (freedom).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een verschil.

Freedom is a state of being capable of making decisions without external control.

Liberty, on the other hand, is freedom which has been granted to a people by an external control.

Freedom is dus de vrijheid die een vogel heeft (of de eerste mensen die zonder rechtsstaat (oid) leefden).
Liberty is de de vrijheid die je gekregen hebt.

Statue of Liberty heet dus met een reden zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, zelfde bron gevonden ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sebas86 De eerste als je freedom vs liberty invult op google.
'Freedom' is het vrij zijn.
'Liberty' is vrij zijn om te kiezen, meer een eigen keuze dus.

'I'm free', zeg je als je bevrijd bent van enige druk of dwang.
'I take the liberty' zeg je als je je de vrijheid neemt..... 'Ik ben zo vrij om een koekje te pakken'bijv.

'Freedom of speach' bijv. betekent dat je alles kunt zeggen, wanneer je maar wilt. Niemand kan je het verbieden....
'Liberty of speach' wordt je gegeven door de voorzitter van een vergadering bijv. Pas als het jouw beurt is mag je iets zeggen.