wat is dit voor een karaf ?met sparing in het glas hij is spaans volgens de tante van mijn collega 80 jaar oud

Gekregen van de tante van mijn Spaanse collega tijden ons bezoek in Spanje

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat het een olie-/azijnkraf is. Door de ene grote opening wordt olijfolie in de karaf gevuld, en als het goed is zit aan de bovenste opening een soort apart reservoir in de karaf waarin bijv. balsamicoazijn gegoten kan worden, zodat ze allebei gescheiden van elkaar, in één karaf te schenken zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Enkele voorbeelden;

http://mersena.by/upload/medialibrary/5b4/5b437485660aae99ba422197ed5291c6.jpg

http://static.sbcommerce.nl/prodimg/images27/41672.jpg

Toegevoegd na 9 minuten:
http://neon.pictura-hosting.nl/gla/gla_mrx_bld/thumbs/360x445xcropxcenter-center/gla/04/GLA_430/GLA001004227.jpg
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die sparing is gesloten dus dat gaat denk ik niet gr Fred
amc
8 jaar geleden
Misschien is de bovenste grote opening om de olijfolie in te gieten, de tuit is immers om te schenken. Het gat dat opzij zit lijkt mij open te zijn en daarom dacht ik dat hierin de azijn kon worden geschonken en het is verder inwendig afgesloten van de olie, zodat het zich in de karaf niet vermengt. De azijn zal er wat lastig uit te gieten zijn, vanwege de vorm van de opening, maar misschien deden ze dit vroeger met een lepeltje? Of ze hadden er een doekje bij om schoon te vegen na het schenken. Balsamicoazijn schenk je namelijk niet overvloedig en zeker niet als het echt oude/goede balsamico is, die ook kostbaar kan zijn in prijs. Als de sparing opzij niet open is, dan zou ik het anders ook niet weten ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Fredenjen, In die uitsparing stop je de duim als je de wijn drinkt, door de wijn rechtstreeks vanuit de tuit in de mond te gieten. Wees zuinig op dit model, zo worden zij tegenwoordig niet meer gemaakt.
De foto betreft een versie van de 'Porrón', Galicisch voor kruik.
Hij is niet bestemd om wijn uit te schénken maar om wijn uit te drinken.
De porrón valenciano wordt vooral gebruikt in de Spaanse autonome regio’s Valencia en Catalonië. Hij wordt gebruikt om de wijn er rechtstreeks uit te drinken. Dat doet men door de wijn vanuit de tuit rechtstreeks in de mond te gieten.
De truc is om te leren te slikken zonder de mond dicht te doen, aangezien je anders de wijn over je gezicht krijgt.
Soms hebben zij nog een derde opening, dat maakt het vullen iets makkelijker, maar tijdens het drinken dient die met een kurk te worden afgesloten
https://www.youtube.com/watch?v=ZCUaVhBDNiQ

Toegevoegd na 16 minuten:
George Orwell beschrijft de porrón in zijn persoonlijke verslag over zijn ervaringen tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939).
Saluut aan Catalonië ( Homage to Catalonia)
De porrón deed hem aan een urinaal denken.

Toegevoegd na 4 uur:
Uit: Hommage to Catalonia van George Orwell:
George Orwell and porrons

“We ate at long trestle-tables out of permanently greasy tin pannikins, and drank out of a dreadful thing called a porron. A porron is a sort of glass bottle with a pointed spout from which a thin jet of wine spurts out whenever you tip it up; you can thus drink from a distance, without touching it with your lips, and it can be passed from hand to hand. I went on strike and demanded a drinking-cup as soon as I saw a porrón in use. To my eye the things were altogether too like bed-bottles, especially when they were filled with white wine.”