Heeft de naam Irina voor Russen een bijzondere herkomst of betekenis ?

Vandaag viel het me ineens op (nadat ik de vijfde op rij ontmoette) dat alle Russische (Oekraiense / Kazachstaanse, affijn, voormalig USSR) vrouwen die ik persoonlijk ken (gesproken heb, mee omgegaan, mee gewerkt) allemaal Irina heten. Ik had het daar net over met mijn man, die twee collega's heeft die beiden OOK Irina blijken te heten. Dat zijn er zeven uit zeven. Terwijl ik zo tien , vijftien Russische vrouwennamen zou kunnen opdreunen.

Dat 8 van de 10 Spaanse/Latino vrouwen die ik ken Maria heten, snap ik. Dat is rechtstreeks het gevolg van het wijdverspreidde en voor hen vaak belangrijke Katholieke geloof. Maar bij mijn weten is (voormalig) Rusland lang zo gelovig niet, en de naam Irina kan ik ook niet zo 123 thuisbrengen in een bepaald verband.

Is het gewoon dom toeval, of is er een reden dat deze naam zo wijdverspreid en populair lijkt te zijn ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen ik heb even in het Russisch voor je gegoogeld en de eerste hit was deze www.kakzovut.ru/names/irina.html Als je die site hebt klik je op VERTAAL DEZE PAGINA en je krijgt een wonderschone vertaling, echt waar, zonder dollen. Helemaal niet de gebruikelijke Google brij. Ik stond versteld dat ze het dus echt wel kunnen. Ach nee, Google kan dat natuurlijk helemaal niet. Er moet al een vertaling van die pagina zijn gemaakt die ergens op internet staat en die pakt hij dan. PS., Wat ik ingevoerd had was Значение имени Ирина .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk dat je dit vraagt. Enkele jaren geleden had ik een taalmaatje dat ook Irina heette; sindsdien ben ik die naam ook veel vaker tegengekomen. Hoewel ongetwijfeld een rol zal spelen dat die naam mij nu ook meer opvalt vanwege deze associatie. Overigens vraag ik mij af of Irina ook geen verkleinnaam is van Ira (zoals in Spanje ook gebruikelijk is, vgl. Rosita), of anderszins een vervoeging. Bij mijn taalmaatje kwam ik deze vorm ook tegen.

Antwoorden (1)

Het is de Russische en ook voormalig Joegoslavische naam voor Irene, en die naam betekent vrede. Al de Irina's die jullie kennen zijn vermoedelijk tijdens of kort na een oorlog geboren.
De huidige populaire Russische voornamen geven de naam niet aan, maar laten Anastasia, Jelena, en Olga op de eerste 3 plaatsen zien.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het zal toeval zijn dat jullie zoveel Russinnen kennen die dezelfde naam dragen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas, heb ik ook aan gedacht, maar de leeftijden variëren van net in de 20 tot diep in de vijftig. Een link met en periode is er dus niet bij ; dan zou het nog een modenaam kunnen zijn geweest.
Amadea
8 jaar geleden
Ik ken zelf maar één uit Rusland afkomstige dame, en zij heet Olga.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de russen hebben natuurlijk meer oorlogen gehad dan wij