Wie heeft de meeste sprookjes figuren verzonnen?

Ik was in het sprookjesbos maar heeft anton piek ook de sprookjes figuren bedacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, nog in de achtbaan geweest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het was er heel druk. en dat was goed om er niet in te hoeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi zo!

Het beste antwoord

Sommige sprookjes zijn opgeschreven volksvertellingen, zoals de sprookjes van de gebroeders Grimm uit Duitsland (Repelsteeltje, Roodkapje, Wolf met 7 geitjes, et cetera), en Perrault uit Frankrijk (Assepoester, Blauwbaard, Doornroosje, et cetera). Hans Christiaan Andersen (Denemarken) verzon zelf verhaaltjes, vaak met een heel duidelijke christelijke moraal (Duimelijntje, Chinese Nachetgaal, kleine Zeemeermin, IJskoningin). Verder kennen we de sprookjes van Pinokkio van Carlos Collodi (Italië). Ook komt een aantal sprookjes uit het Midden-Oosten: de Arabische vertellingen van 1000 en 1 nacht, zoals Ali Baba en de 40 rovers, Aladin.
En idd: Anton Piek heeft voor Nederland de sprookjesfiguren vormgegeven en is onder andere daarmee heel beroemd geworden. Alle sprookjesfiguren in het sprookjesbos van de Efteling bestaan al in de sprookjes en zijn afkomstig van Grimm, Perrault, Andersen. Behalve het sprookje van de Waterlelies. Dat is een modern sprookje, geschreven door koningin Fabiola van België.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De meeste sprookjesfiguren die wij in Nederland kennen zijn bedacht of verzameld door de gebroeders Grimm en door Hans Christiaan Anderson.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pieck is ook de ontwerper van het in 1952 geopende sprookjespark De Efteling in Kaatsheuvel, dat is uitgegroeid tot één van de belangrijkste attractieparken in Nederland, maar ook buiten Nederland grote faam geniet. Anton Pieck heeft de figuren een vorm gegeven in het bos.

De Chinese Nachtegaal is bijvoorbeeld door Hans Christian Andersen, het Kasteel van Doornroosje oorspronkelijk door Charles Perrault en later door de gebroeders Grimm en de Kikkerkoning ook etc..

Antwoord op je vraag, nee Anton Pieck heeft de sprookjes figuren niet bedacht maar vormgegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sprookjes zijn zelden door één specifiek iemand verzonnen. Het zijn in feite volksverhalen, die ooit bedacht zijn en toen bij het doorvertellen (want dit was voor de meeste mensen konden lezen) telkens een beetje aangepast. Later zijn ze, oa door de gebroeders Grimm en Hans Christiaan Andersen, opgeschreven en dat zien wij nu als de 'echte' versie, maar zij hebben ze ook gebaseerd op de vertelde versies die ze konden vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong is net zo onzeker als de bedenker. Maar veruit wordt Hans Cristiaan Anderson gezien als de vader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
H.C. Andersen