Van oorsprong was de klok bedoeld als wekker. Het geluid van een haan is moeilijk mechanisch te maken.
Er werden daarom twee orgelpijpjes met een blaasbalgje in de klok geplaatst die via een stangenstelsel in werking gesteld konden worden in plaats van de normale gongslag of bel. De gong is nog bij de koekoek terug te vinden. De haan werd vervangen door een koekoek. Deze koekoek beweegt door een ijzerdraadje onder de staart. Deze is weer verbonden met de balg die het eerst gaat en tilt de staart van de vogel op, zodat deze vooroverbuigt.
SimonV
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Van oorsprong komt de koekoeksklok uit Schwartzwald. Daar is de koekoek een zeer veel voorkomende vogel, een symbool. Dat symbool werd vervolgens in houtsnijwerk gemaakt en het geluid bijgeleverd. Simon plus.